TZ: Hlavním lákadlem festivalu Divadlo je proslulá lotyšská inscenace beze slov „Sound of Silence“

Typ článku: Divadlo a programy

Datum vložení: 24. 07. 2010

Mezinárodní festival Divadlo, který proběhne od 15. do 23. září v Plzni, připravil již poosmnácté těm, kdo fandí divadlu, „pravé hody“.


„Letos jsme se při výběru programu zaměřili na prestižní národní scény na straně jedné a, podobně jako loni, na mladé evropské tvůrce na straně druhé,“ říká Jan Burian, ředitel festivalu. K největším letošním lákadlům patří Nové rižské divadlo z Lotyšska s proslulou inscenací Sound of Silence režiséra Alvise Hermanise, jednoho z nejpozoruhodnějších režisérů východní Evropy. Toto představení beze slov, které hostovalo s obrovským úspěchem na řadě evropských jevišť, se inspirovalo „koncertem Simona a Garfunkela v roce 1968 v Rize, který se nikdy nekonal“.

 

Po dlouhé době se do Plzně také vrací Slovenské národní divadlo, tentokrát s cenami ověnčenou dramatizací Anny Kareninové režiséra Romana Poláka s výjimečnými výkony herců (a to nejen při pohybu na kolečkových bruslích). Srbské národní divadlo z Nového Sadu přijede do Plzně se „snovým“ představením Loď pro panenky, s jednou z nejúspěšnějších a nejoriginálnějších tamějších inscenací uplynulých let, kde dospělí hrdinové procházejí světem pohádek. Do oblasti mladých evropských režisérů patří velmi provokativní inscenace Čechovova Platonova, někdy nazývána jako „čechovovské orgie“, polského divadla Teatr Polski z Bydhoště režisérky Maji Kleczewské. Netradičním, velmi minimalistickým, způsobem inscenace se vyznačuje Shakespearův Kupec benátský divadla Gézy Gárdonyiho z maďarského Egeru založený na jedné „panelákové“ scéně, po které se herci pohybují nahoru a dolů.

 

Z domácích divadel uvidí návštěvníci festivalu jak pražské scény - Dejvické divadlo, Divadlo Komedie, Národní divadlo, Divadlo Na Fidlovačce, Farma v jeskyni – tak i dvě z Brna - Národní divadlo (Divadlo Reduta), Divadlo Husa na provázku - a dále Divadlo Petra Bezruče z Ostravy, Naivní divadlo z Liberce a hostitelská divadla J. K. Tyla a Alfa z Plzně.

 

Součástí festivalové nabídky je také OFF program, který se bude odehrávat v prostoru Moving Station (bývalá železniční stanice Plzeň - jižní předměstí) v objektu bývalého pivovaru Světovar i pod širým nebem. Na hlavní část naváže tradičně epilog s výběrem dalších pražských divadel. Vstupenky budou v prodeji od 23. srpna.

 

Více informací na www.festivaldivadlo.cz.

 


„Letos jsme nejvíce hrdí na Nové rižské divadlo, o které jsme se snažili několik let,“ říká dramaturgyně Kamila Černá. „Představení beze slov nazvané příznačně Sound of Silence režiséra Alvise Hermanise hostovalo již na mnoha prestižních scénách a patří k nejznámějším a nejúspěšnějším v Evropě“. Bylo inspirováno „koncertem Simona a Garfunkela v roce 1968 v Rize, který se nikdy nekonal“. Podle tvůrců je to představení „o mládí našich rodičů, o čase, kdy jsme byli počati“. Jde o volné pokračování Dlouhého života, inscenace, která hostovala v Plzni před několika lety a která vyprávěla o každodenním životě několika starých a osamělých lidí, žijících ve společném bytě. „Sound of Silence se odehrává ve stejném prostoru, ale o čtyřicet let dříve, kdy hrdinové Dlouhého života byli ještě mladí. S nostalgickým humorem Hermanis zachytil v tomto představení pocity, ideály a touhy lidí východní Evropy šedesátých let,“ doplňuje Kamila Černá. Inscenace Alvise Hermanise patří ke „stálicím“ plzeňského festivalu, diváci v minulosti mohli vidět kromě „Dlouhého života“ i „Soňu“.


„Slovenské národní divadlo z Bratislavy nehostuje v Plzni často. O to více jsme rádi za letošní dramatizaci Anny Kareninové režiséra Romana Poláka, která se na Slovensku stala událostí sezony, získala pět nominací na Divadelní dosky a cenu za nejlepší režii a kostýmy,“ říká Kamila Černá. Režisér umístil postavy velkého milostného příběhu symbolicky na kluziště, kde se na ledě smekají, padají a zase znovu se staví na nohy a účastní závratně rychlého pohybu, v němž se točí jejich svět. Zajímavá scénografie, dynamické proměny prostoru, elegantní kostýmy a vynikající výkony herců Slovenského národního divadla vytvářejí neobyčejně působivé jevištní dílo.


Inscenace „Loď pro panenky“ Srbského národního divadla z Nového Sadu představuje neobyčejný, poetický a emotivní příběh několika postav, které procházejí světem známých pohádek (Zlatovláska, Sněhurka a sedm trpaslíků, O Jeníčkovi a Mařence a další). „Hrdinové hry už ale nejsou děti a chápou pohádkový svět odlišně. Jejich cesta je plná střetů groteskního s tragickým a stává se jakousi iniciací do světa dospělých. Originální režijní přístup vytváří inscenaci plnou zvratů, hudební dynamiky a výborných hereckých výkonů,“ líčí Dora Viceníková, členka dramaturgické rady.


„Druhým směrem, kterým se ubírá naše dramaturgie a který jsme začali již v loňském roce, jsou mladí evropští režiséři, jejichž pojetí klasických inscenací je netradiční, kteří se nějakým způsobem vymykají,“ vysvětluje dále Kamila Černá. Prvním takovým letošním zástupcem je velmi provokativní inscenace Čechovova Platonova polského divadla Teatr Polski z Bydhoště. Režisérka Maja Kleczewska, jeden z největších talentů současné polské režisérské generace, proslula provokativními inscenacemi, v nichž odvážně propojuje jazyk popkultury s klasickými dramatickými texty. Její moderní reinterpretace klasiků budí odpor i uznání, její Platonov byl odsouzen jako „divadelní orgie“, ale i oceněn jako „vynikající etudy na čechovovské téma“. „V Čechách se nyní představí vůbec poprvé,“ podtrhuje Dora Viceníková.
Naproti tomu divadlo Gézy Gárdonyiho z maďarského Egeru nabídne velmi minimalistický způsob inscenace Shakespearova Kupce benátského. Režisér Sándor Zsotér patří mezi nejvýznamnější maďarské režiséry střední generace. Je mistrem jevištního minimalismu, soustřeďuje se na inscenace světové klasiky, kterou studuje úspornými prostředky, často používá pozvolné, postupně gradující tempo inscenace. Jeho „Kupec benátský“ přenesený do současnosti získal ocenění maďarské kritiky jako nejlepší režie sezony a Maria Ambrus získala cenu za nejlepší scénický návrh (jediná scéna, které dominuje neprostupná hradba panelových domů, po kterých lezou herci nahoru a dolů). „Myslím, že takto plzeňské publikum inscenovaného Shakespeara ještě nevidělo,“ uzavírá Kamila Černá.

 

Česká a moravská divadla v programu
Tuzemská divadla v Plzni se stanou již poněkolikáté součástí tzv. showcase českého divadla, pořádaný ve spolupráci s Divadelním ústavem, který zahraničním producentům, kritikům či divadelníkům prezentuje nejlepší české scény. „Domácí program nemá jednotící téma, jde jednoduše o nejzajímavější inscenace uplynulé sezóny,“ říká Jan Kerbr, člen dramaturgické rady. Do výběru se dostala osvědčená divadla, z režisérů pak například dvakrát Jan Mikulášek, „který je pro cizinu nejzajímavějším tvůrcem,“ jak podotýká Kamila Černá.
 

 

Dejvické divadlo z Prahy uvede v Plzni Muže bez minulosti, adaptaci stejnojmenného Kaurismäkiho filmu z dílny režiséra Miroslava Krobota, který jej obohatil ho o jemný, téměř absurdní humor a hudbu, která prostupuje celou inscenací a přispívá k celkovému dojmu syrovosti, nevtíravé bezprostřednosti i sympatické hravosti.
Pražské Divadlo Komedie potvrdí v Plzni svoji pověst a oprávněnost titulu Divadlo roku v Cenách Alfréda Radoka díky inscenaci Weissenstein režiséra Davida Jařaba.
Národní divadlo Praha přijede na festival s inscenací Davida Harrowera Black Bird, jednoho z nejosobitějších režisérů střední generace, Jiřího Pokorného. Jde o dramatické setkání muže a ženy, které kdysi pojila velká láska, za niž muž zaplatil několikaletým vězením.
Inscenace Benefice aneb Zachraňte svého Afričana mladého režiséra Štěpána Pácla z Divadla Na Fidlovačce se záměrnou „nekorektností“ ukazuje rub charitativních akcí. „Pácl, který si získal v posledních letech uznání české kritiky, hru současné německé autorky inscenoval jako kabaret s hudebními čísly, který se pohybuje na hranici černého humoru,“ uvádí Jan Kerbr.
Farma v jeskyni se v Plzni představí scénickou kompozicí Divadlo / The Theatre, která vychází z rytmů a tanečních kroků, jimiž brazilští otroci setřásali pouta a vytvářeli svůj svět. Pohybuje se na pomezí hudební produkce, pohybového divadla i činohry a úzce souvisí s hledáním smyslu a podstaty herectví.
Jeden z nejvýraznějších českých režisérů mladé generace Jan Mikulášek nastudoval v Národním divadle v Brně (Divadlo Reduta) provokativní francouzský bestseller Elementární částice, v němž autor Michel Houellebecq na pozadí příběhu dvou nevlastních bratrů – rezervovaného vědce Michela a sexuálního štvance Bruna – výstižně a se suchým humorem vykresluje život střední generace.
Na hru Václava Havla Prase režisér Vladimír Morávek narazil během přípravy scénické montáže z Havlových her Circus Havel a vůbec poprvé ji inscenoval v brněnském Divadle Husa na provázku.
Druhým režisérským počinem Jan Mikuláška, který uvidí plzeňské publikum, je inscenace Henrika Ibsena Divoká kachna. Stejně jako ve své předchozí inscenaci Ibsena klade důraz na výtvarnou složku inscenace, důsledné svícení, barevnost i na kontrast světla a tmy.
Tomáš Dvořák ve své loutkové hudební komedii Labutí jezírko“ vtipně propojil v libereckém Naivním divadle prvky loutkového a činoherního herectví, čímž podtrhl originální humor pohádky, kterou napsala Iva Peřinová na motivy baletu P. I. Čajkovského.
Hostitelské Divadlo J. K. Tyla do festivalového programu vysílá inscenaci Monty Python‘s Spamalot, které letos uvedlo v české premiéře. Jde o slavný muzikál, který v New Yorku získal neuvěřitelných 14 nominací a 3 ocenění Tony Awards včetně Tony za nejlepší muzikál sezóny. Muzikál je autorským zpracováním filmu Monty Python a Svatý Grál, ale jde nejen o parodii na legendu o králi Artušovi, rytířích z Kamelotu, Svatém grálu, ale i o zesměšnění muzikálového žánru jako takového. Režie: Roman Meluzín.
Divadlo Alfa z Plzně uvede první loutkovou „b(l)ondovku“ nazvanou James Blond autora Vítka Peřiny a režiséra Tomáše Dvořáka.

 


Pořadatel: Mezinárodní festival DIVADLO Plzeň
Pořádají: město Plzeň, Divadelní obec a Divadlo J. K. Tyla ve spolupráci s Divadlem Alfa
Ředitel festivalu: Jan Burian
Výkonný producent: Zdeněk Pánek
Dramaturgická rada: Kamila Černá, Roman Černík, Jan Kerbr, Jitka Sloupová a Dora Viceníková.
Čestné předsednictvo festivalu: Frank Castorf, Tankred Dorst, Ronald Harwood, Václav Havel, Martin Huba, Krystian Lupa, Eimuntas Nekrošius a Tom Stoppard.
Generální partner: Plzeňská teplárenská
Hlavní partneři: Plzeňský Prazdroj, ČEZ
Hlavní mediální partneři: Česká televize, ČRO 1 Radiožurnál, Reflex, MF Dnes, iDnes.cz

Mezinárodní festival DIVADLO podpořilo Ministerstvo kultury ČR, město Plzeň, Plzeňský kraj, Mezinárodní Visegrádský Fond, Nadace 700 let města Plzně

--------------------



Autor: Eva - Autor z oblibeny.cz + tiskové zprávy pořadatelů.

Články o kultuře, zábavě a cestování

Vkládejte jen vlastní články shodné s tématem webu. Nevhodné články budou smazány. Zakazujeme vkládat texty z jiných webů. Při porušování autorských práv nás prosím kontaktujte.

O sekci články o kultuře

Reklama za vstupenky • Požádat o aktualizaci článku • Jak přidat článek?

 

Autory článků jsou sami uživatelé. Vkládejte prosím pouze vaše vlastní články, které jsou shodné se zaměřením našeho webu, tedy články o kultuře. Oblibeny nenese odpovědnost za jejich slohovou podobu a gramatické chyby. Nevhodné články budou bez varování smazány. Oblibeny.cz si vyhrazuje právo smazat, nebo změnit obsah článků. Je zakázáno vkládat texty z jiných webů. V případě podezdření na porušování autorských práv nás prosím neváhejte kontaktovat. Naleznete u nás novinky ze světa kultury, informace a články, hudební recenze, kulturní zprávy, aktuality o tom co se kde děje a jiné aktuální události.