Muzeum průmyslových železnic Zbýšov ( www.mpz.cz)

Typ článku: Muzea a výstavy

Datum vložení: 27. 01. 2010

Muzeum Průmyslových Železnic je občanské sdružení - nezisková organizace zabývající se záchranou a renovacemi úzkorozchodných železničních vozidel. Práce vykonávají členové zdarma ve volném čase. Spolek vznikl roku 1991, do roku 1994 provozoval své první motorové lokomotivy a vozy na 200m dlouhé předváděcí železnici na zahradě jed-noho ze zakládajících členů. Po desetiletí aktivit na různých českých i slovenských úzkorozchodných železnicích dnes působí na bývalé vlečce Zastávka u Brna - Zbýšov, kterou rekonstruuje a přerozchodovává ze 1435 na 600mm. Činnost muzea je sběratelská, dokumentační a prezen-tační. Provozuje 30 lokomotiv a desítky vozů, odkoupených z celé ČR ze zrušených lomů, cihelen i jiných úzkorozchodných drah za cenu šrotu - ve stavu tomu odpovídajícím a poté podrobených opravám včetně rozeb-rání do posledního šroubku a opětovného uvedení do stavu po vyrobení. Základ sbírky tvoří parní lokomotivy - typ BS 80 (ČKD Praha 1951) ze sbírek Národního technického muzea. Dnes ji po generální opravě můžeme vidět se soupravou osobních vozů na předváděcích jízdách ve Zbýšově. Pro zájemce jsou připraveny i různé nákladní vozy (i na přep-ravu jízdních kol) a jiné speciální vlaky pro fotografování, firemní pre-zentace, školní výlety apod. Další unikáty (parní lokomotiva Henschel z roku 1913, motorová lokomotiva O&K z roku 1940) na renovaci a své znovuzrození čekají. Renovací ale už prošla např. elektrická lokomotiva Siemens z roku 1908, která s kolekcí ostatních 3 elektrických lokomotiv bude provozována v unikátním systému 220V stejnosměrných. Návštěvník získá představu o funkci stroje nejlépe, když jej vidí v chodu. Pak přichází přání vláčkem se svézt. To je možné na revitalizo-vané vlečce Zastávka - Zbýšov, kde po uzavření Rosicko - Oslavanského uhelného revíru můžeme zavzpomínat na historii hornictví, energetiky i století páry a vše spojit s výletem historickým parním vlakem. Jízdy pro veřejnost v roce 2010 se konají o sobotách 22.5., 26.6., 10. a 31.7., 14. a 28.8., 25.9. 2010 vždy od 10 do 18 hodin každou celou hodinu (v případě zájmu i častěji). Vlaky jsou vedeny parní lokomotivou BS 80 (ČKD 1951). Tehdy lze také zhlédnout expozici lokomotiv, vozů a techniky Muzea průmyslových železnic. Mimo tyto dny je muzeum otevřeno jen po dohodě. Dráha je v rekonstrukci, předváděcí jízdy se konají ze stanice Zbýšov (areál bývalého dolu Jindřich II.) Muzeum je otevřeno i všechny ostatní soboty v červenci a srpnu od 10 do 18 hodin. Zvláštní jízdy a exkurze jsou možné na objednávku (mailem nebo telefonicky). Pro získání aktuálních informací slouží uvedené kontakty : www.mpz.cz mpz@mpz.cz +420 606 832 394


Rosicko – Oslavanský uhelný revír

Revír se může pyšnit bohatou historií těžby, zpracování a dopravy uhlí, sahající až do 18. století. Rosicko-oslavanská pánev patřila k nejstarším a nejmenším černouhelným pánvím na území České republiky. Nachází se asi dvacet kilometrů západně od Brna a zasahuje obce Zastávka (dříve Boží Požehnání), Rosice, Babice, Zbýšov, Padochov a Oslavany. První zpráva o nálezu uhlí na Moravě je z roku 1753. V Oslavanech se započalo s těžbou kolem roku 1755. Až do roku 1783 se černé uhlí na Moravě těžilo jedině na oslavanském panství. Na rosickém panství u Zastávky se začalo těžit v roce 1788, i když první písemný záznam o nálezu uhlí v této části je z 23. září 1769. Těžila se zde také kamencová břidlice. Místní uhlí se plně kvalitou vyrovnalo nejlepším druhům uhlí těženého v cizině. Nález uhlí na Rosicko - Oslavansku měl význam pro rozvoj brněnského průmyslu, ale i samotného města Brna i Vídně. Přelom 19. a 20.stol. lze nazvat zlatým obdobím revíru. Dochází k modernizaci, zvyšuje se těžba (na některých dolech až na pětinásobek), staví se ocelové těžní věže (do té doby dřevěné), zavádí se umělé větrání, zdokonaluje se důlní technologie i doprava na povrchu. Veškerá těžba byla pak dodávána do nové oslavanské elektrárny, která se stala první velkokapacitní elektrárnou v českých zemích. Nárůst roční těžby kulminoval v roce 1963, kdy bylo vytěženo 751 668 tun černého uhlí. V průběhu sedmdesátých let byla těžba centralizována na nově zbudovaný důl Jindřich II ve Zbýšově, který se stal nejhlubším černouhelným dolem v České republice a podílí se na prvenství ve Střední Evropě. Těžilo se v něm v hloubce 1428,4 metrů, dosažitelná dopravní hloubka byla až 1550 metrů. Po centralizaci těžby sloužily ostatní doly jako vtažné a výdušné jámy a k odčerpávání vody. V roce 1992 byly provozy na všech dolech zastaveny, těžní věže demontovány, šachty zasypány. Zůstaly jen zděná těžní věže dolu Jindřich II (z roku 1965) – kvůli umístění GSM a Wi-fi vysílačů, a ocelová nýtovaná věž dolu Simson z roku 1902 (r. 1987 prohlášena za technickou památku).

Výstavba Muzea průmyslových železnic v lokalitě Zastávka – Babice - Zbýšov
 

Původní vlečka pro přepravu uhlí od dolů z okolí Zbýšova do Zastávky u Brna byla postavena roku 1862. Dnes, po útlumu a zastavení těžby v celém revíru ji lze využít ve prospěch rozvoje turistiky v regionu. Muzeum průmyslových železnic má díky své praxi v oboru od roku 1991 dostatek vhodných vozidel, techniky, personálu i know-how pro úspěšnost projektu. Muzeum dále vlastní zmíněnou dráhu-vlečku a přilehlé pozemky včetně bývalého vlečkového kolejiště dolu Jindřich II., kde je nově postavena i krytá hala na exponáty. Dráhu je ale nejprve nutno přerozchodovat z normálního (1435mm) na úzký (600mm) rozchod odpovídající rozchodu mu ejních vozidel. Ve stanici ČD Zastávka u Brna je nutno vyřešit nástupní propojení tratí obou rozchodů. Druhý konec dráhy by bylo vhodné prodloužit po existujícím tělese směrem ke Zbýšovu, případně až k bývalému dolu Simson. Tento důl s památkově chráněnou těžní věží je možné využít pro zřízení muzea hornictví. Výsledkem by byla muzejní a výletní úzkorozchodná železnice, vedoucí od nádraží státní dráhy v Zastávce a silnice II. třídy (přímé spojení na dálnici D1 a Brno)k muzeu kolejové dopravy a expozici hornictví. Předkládaný záměr naznačuje cíle Muzea průmyslových železnic a svazku obcí Mikroregion kahan. Jedná se především o prezentaci úzkorozchodné železnice jako typického dopravního prostředku minulého století v hornictví a průmyslu vůbec. Lokomotivy různých trakcí zde budou prezentovány na osobních i nákladních vlacích ve svém přirozeném prostředí. Pravidelné osobní vlaky v turistické sezóně výrazně podporují návštěvnost nejen statické expozice, ale i všech doplňkových služeb v okolí a jsou tedy zdrojem příjmů pro další rozvoj celého regionu. O víkendech se předpokládá nasazení parní lokomotivy, výletních vozů a vozu na přepravu jízdních kol. Pro zájemce (školní výlety, firemní akce, turistické spolky) je možno na objednávku vypravit i nákladní či jiné vlaky se speciálním programem (pro fotografování, filmování atd.)


Muzeum průmyslových železnic (MPŽ) 

Nápad založit občanské sdružení a postavit krátkou předváděcí trať pro provoz vozidel o rozchodu 600mm vznikl v létě 1991 na Vychylovce, jedné ze slovenských muzejních lesních železnic, kde členové MPŽ působili již cca 10 let předtím. V Českých zemích takové železnice již desítky let neexistovaly a zvláštní poezie jejich provozu zůstávala utajena široké i odborné
veřejnosti. Vozidla úzkých rozchodů mnohdy připomínají model či hračku, přesto však jde o plnohodnotné stroje, konají mnohdy desítky let těžkou službu v lomech, dolech, cihelnách, hutích a jiných provozech (těžkého) průmyslu, tedy vesměs ob- jektech veřejně nepřístupných. Na strojích technicky jednoduchých a provozně nenáročných je krásně vidět princip jejich funk-ce a vzhledem k jejich rozměrům mají provoz méně finančně náročný, takže jej lze zajišťovat i v poměrně neziskovém sektoru.

Muzeum průmyslových železnic vzniklo zaregistrováním na Ministerstvu vnitra dne 20.12.1991, ještě s oficiálním názvem Klub průmyslových železnic ( KPŽ ). Ihned poté byly odkoupeny a do Brna přivezeny první dvě motorové lokomotivy BN 30 (ČKD 1953) a BN 30R (ČKD 1961) ze zrušené dráhy na svoz rašeliny v Hoře Svatého Šebestiána na Chomutovsku. Tehdejším cílem KPŽ bylo předvádět zájemcům sbírku asi šesti lokomotiv a patnácti vozů na trati o délce cca 200 metrů. Uvedená dráha byla postavena v letech 1991 - 1994 na pozemku jednoho ze zakládajících členů spolku. Pozemek se nacházel ve značném svahu a navíc šlo o zahradu v zahrádkářské kolonii. Móda zahradních železnic k nám teprve měla ze zahraničí asi za 10 let přijít, takže byla realizace stavby v očích všech sousedů posuzována jako značná pošetilost. Tyto okolnosti poněkud omezovaly provoz na dráze, ale celé čtyři roky tento malý areál sloužil k naprosté spokojenosti členů muzea i odborné veřejnosti. V letech 1993 a 1994 zde probíhala setkání, kterých se vždy účastnilo přes 50 příznivců úzkorozchodných vozidel. Vzhledem ke slabé publicitě je toto číslo dosti vysoké. To musíme přičíst i skutečnosti, že na začátku devadesátých let šlo o muzejní aktivitu v České republice zcela ojedinělou. Zkušenosti ze stavby a provozu prvních tří motorových lokomotiv v Brně - Černovicích však považují členové KPŽ za dobrý odrazový můstek k utváření větší sbírky ve vhodnějším prostředí.

V roce 1992 se KPŽ zajímal na Úřadě hlavního architekta města Brna o možnosti stavby výletní dráhy a vytvoření stálé expozice úzkorozchodných vozidel v Brně nebo okolí. Ve vybraných lokalitách by jistě šlo o vítaný doplněk rekreační oblasti. Jeho realizace ale byla pro město i KPŽ obtížná a v žádné z rekreačních zón se dodnes nic podobného neobjevilo. Nejvíce nadějný pak byl projekt kratší dráhy v areálu bývalé panelárny v Brně - Bohunicích. Uvedený objekt mělo převzít pro sbírku automobilů a letadel brněnské Technické muzeum, tehdy hledající nové prostory náhradou za objekt kláštera v centru města na Josefské ulici. Jako doplněk a dopravní prostředek zde mohla sloužit úzkorozchodná železnice. Byla zpracována část technické dokumentace ke stavbě dráhy. Ale vinou právních nejasností týkajících se objektu panelárny se Technické muzeum rozhodlo využívat jiné objekty bývalé Tesly v Králově Poli a z plánované spolupráce nakonec sešlo.

Tehdy KPŽ vlastnil 10 lokomotiv a 30 vozů, což vyžadovalo větší prostor. Roku 1993 se vyskytla možnost stavby dráhy a zázemí v Drásově u Tišnova. Majitel pozemku vlastnil také několik úzkorozchodných vozidel a navrhl členům KPŽ vytvořit společnou sbírku. Ale sladit zájmy majitele pozemku a MPŽ se příliš nedařilo. Navíc už měl spolek vyšší cíle, které se na soukromé zahradě bez možnosti dalšího rozšíření již nemohly realizovat. Areál posloužil jen jako dočasný depozitář některých vozidel a náhradních dílů. Jelikož se změnily cíle KPŽ, zvýšil se počet exponátů i členská základna, byla provedena změna stanov organizace i její oficiální název. Dne 1. 3. 1994 došlo k přeregistraci na Muzeum průmyslových železnic Brno ( MPŽ ).


Historie MPŽ 1995 – 2004 (Mladějovská dráha)

Roku 1995 zástupci MPŽ uzavřeli dohodu s Moravskými šamotovými a lupkovými závody (MŠLZ) o pronájmu nepoužívané průmyslové dráhy Mladějov - Hřebeč (postavené roku 1918) včetně všech vozidel na dobu 10 let - do roku 2005. Po nutných opravách dráhy, vozidel a stavbě osobních vozů byl roku 1998 zahájen muzejní provoz. Během působení MPŽ v Mladějově byly opraveny 3 parní a 6 motorových lokomotiv, bylo nově postaveno 7 osob- ních vozů a 1 původní (z roku 1930) kompletně opraven. Členové a příznivci MPŽ na bezplatných brigádách (většinou prací na pronajatém, nikoli vlastním majetku) provedli generální opravu cca 3 km železniční tratě a zbývajících 7 km opravili do provozuschopného stavu. Provoz historických vlaků pro veřejnost v letech 1998-2004 ukázal, že taková živá technická památka přitáhne tisíce návštěvníků ročně i do jinak dosti odlehlé lokality. V průběhu toho období byly však bývalé MŠLZ privatizovány. Bohužel nový majitel areálu v Mladějově neměl pro aktivity MPŽ pochopení a po roce 2005 odmítl prodloužit nájemní smlouvy. Tím aktivity MPŽ v Mladějově skončily a členové hledali nové definitivní působiště, kam by následně převezli sbírky svých vozidel.

 Historie MPŽ od roku 2005 do současnosti (dráha Zastávka u Brna – Zbýšov


Jednou z možností umístění muzea a provozování předváděcí dráhy byla zrušená vlečka ze železniční stanice ČD Zastávka u Brna do bývalých dolů u města Zbýšova. Začátkem roku 2005 vstoupili zástupci MPŽ v jednání s představiteli samospráv obcí sdružených do svazku mikroregion Kahan a představili jim svůj projekt vybudování muzea a přerozchodování tratě.
Bylo zjištěno, že projekt nekoliduje s žádnými dokumenty (územní plán) ani jinými záměry obcí a projektu byla přislíbena podpora. Poté koupil spolek MPŽ díky vstřícnému přístupu firmy Kepák group za symbolickou částku železniční vlečku Zastávka u Brna ČD - Zbýšov, důl Jindřich II. a tamtéž si pronajal haly, do kterých začal převážet exponáty z minulého působiště. Některé (důlní lokomotiva a vozy) byly převezeny rovnou do zámku v Oslavanech, kde dotvářejí tamější expozici hornictví a energetiky Vlastivědného spolku Rosicko – Oslavanska ( www.rosicko-oslavansko.cz )

rok  2005

V průběhu roku byla ještě dokoupena část bývalého vlečkového kolejiště u dolu Jindřich II. včetně strážního domku, který bude po rekonstrukci sloužit jako nádražní budova. Tím dráha získala jasný a logický začátek a konec. Současně probíhala projekční a dokumentační činnost. Zpracoval se projekt kolejiště budoucího nádraží, architektonická studie proveditelnosti, roz-očet oprav a návrhy provozování tratě. V létě 2005 probíhaly přepravy desítek exponátů včetně nejtěžších parních lokomotiv do depozitářů do Zbýšova, což bylo logisticky i finančně dosti ná-

ročné. Koncem roku už se konaly brigády (úklid, příprava na demontáž normálněrozchodného vlečkového kolejiště a výtisk použitelného spojovacího materiálu, čištění pozemků od náletových dřevin). Nejdůležitější akcí byl jeden z posledních převozů po dráze ještě na normálním rozchodu, kdy byly přivezeny po vlastní ose nákladní a dílenský vůz vyřazené ze stavu ČD a jejich skříně po vyvázání náprav použity jako provizorní, ale plnohodnotné (kryté, uzamykatelné) sklady, dílna a depo pro první úzkorozchodná vozidla. Ihned poté začala demontáž normálněrozchodných kolejí a přestavba nádraží ve Zbýšově.

rok 2006

Roku 2006 se zrušilo normálněrozchodné vlečkové kolejiště dolu Jindřich II. ve Zbýšově a po terénních úpravách započala pokládka kolejí úzkého rozchodu na nádraží MPŽ tamtéž. S tím souvisela generální oprava železničního přejezdu silnice Zbýšov - část Sička - Babice - Zastávka.
Oprava byla spojena s přerozchodováním už na 600 mm. Jelikož byla silnice přejezdu i v okolí
již ve velmi špatném stavu, opravu jistě kvitovali s povděkem nejen místní obyvatelé. Uskutečnila se za finanční podpory Jihomoravského kraje, za logistické a technické podpory přilehlých měst, obcí, Českých drah, společností Kepák group a Kordis - IDS JMK. Shodou okolností ve stejné době - 16.-17.9. 2006 - také probíhala první veřejná prezentace sbírek MPŽ v Zastávce při oslavách výročí 150 let železniční tratě Brno - Zastávka. Představila se zde některá z vozidel, kterými se budou moci návštěvníci muzea svézt po rekonstrukci v celé délce tratě Zastávka – Zbýšov. (Motorová lokomotiva BN 15R (ČKD1971) a osobní vozy vlastní stavby z let 1993 a 1999) Zájem o svezení na krátké předváděcí trati v centru oslav poblíž nádraží ČD v Zastávce u Brna byl značný mezi dětmi i dospělými, kteří neskrývali přání, aby vlaky MPŽ jezdily co nejdříve v celé trase do Zbýšova. Široká i odborná veřejnost zde byla detailně seznámena se záměry Muzea v této lokalitě i s budoucím provozem úzkorozchodné železnice. Byla zde představena i nová architektonická studie areálu muzea. Pro nasazenou lokomotivu i vozy to byly po několika letech nuceného odstavení první kilometry najeté po krátké předváděcí dráze, vše proběhlo však zcela bez poruch a problémů.
Po této prezentaci se vozidla stěhovala rovnou na nové nádraží ve Zbýšově, kde byly předtím položeny první metry úzkorozchodných kolejí vycházející z provizorního depa motorových lokomotiv - ze skříně normálněrozchodného nákladního vozu. Do konce roku byl ještě přejezd kolejově spojen s nádražím a položeny první 4 výhybky a několik desítek metrů kolejí.


rok 2007

Roku 2007 byla dokončena první etapa stavby nádraží MPŽ Zbýšov, včetně provizorního depa pro malé motorové lokomotivy a položení sedmi vyhýbek, přechodů pro pěší a cca 250 metrů kolejí. Díky podpoře Skupiny ČEZ byla postavena krytá tříkolejná hala pro provozuschopná vystavovatelná vozidla a budoucí dvojrozměrnou expozici Byla vyasfaltována vjezdová cesta do muzea současně s celkovou opravou okolního chodníku a silnice. Byla realizována stavba
elektrické přípojky, což znamenalo nemuset konečně kvůli sebemenší práci s ručním nářadím startovat výkonný, ale nehospodárný dieselagregát. To umožnilo postupnou elektrifikaci celého areálu (osvětlení, ostraha, bezpečnostní systémy).
Co se týče oprav vozidel tak byla dokončena oprava lokomotivy BN30 (ČKD 1953), generální oprava elektrické lokomotivy Siemens z roku 1908 a co je pro většinu návštěvníků nejpodstatnější - proběhlo zprovoznění a tlaková zkouška parní lokomotivy BS80 (ČKD 1951) po tříletém nuceném odstavení z provozu opět naprosto bez problémů a tak mohla proběhnout prezentace výsledků činnosti muzea v prvních dvou ,,dnech otevřených dveří“ (v srpnu a září 2007) včetně provozu parní lokomotivy v čele historických vlaků po tehdy přerozchodované části tratě.Obou akcí se zúčastnilo přes 800 návštěvníků.

rok 2008

10. 5 2008 proběhlo za účasti široké veřejnosti, starostů okolních obcí, zástupců kraje, sponzorů i dalších pozvaných hostí slavnostní zahájení první sezóny Muzeu průmyslových železnic s výstavou historických parních, motorových, a elektrických lokomotiv a vozů ze sbírek muzea a s prezentačními jízdami vlaků po stanici a části (cca 300m) zrekonstruované trati směr Zastávka u Brna.Vlaky byly vedeny parní lokomotivou typu BS80 z roku 1951 ze sbírek Národního technického muzea, kterou MPŽ provozuje. Rekonstrukce tratě s přerozchodováním byla v té době hotova ze Zbýšova na most v km 2,444. Spojení Zbýšova se Zastávkou zatím zajišťovaly autobusy, mimo normálních linek IDS JMK i zvláštní spoje vedené historickým autobusem Robur. Od května do září 2008 se Dnů otevřených dveří konalo 7. Kromě akcí pro veřejnost proběhlo i několik jízd pro školy a různé zájmové spolky. Celkem do rodícího se muzea zavítalo více než 3 000 návštěvníků. Stále větší zájem budil letní vůz tramvajového typu z roku 2002 spolu s elektrickou lokomotivou Siemens, pro změnu již z roku 1908. Věkový rozdíl obou vozidel není vůbec na první pohled patrný. Jelikož je zatím nereálné elektrifikovat část tratě, bude nutná stavba zdrojového vozu, aby se mohla čerstvě opravená lokomotiva předvést návštěvníkům v chodu. To bude v roce 2009 realizováno díky podpoře výrobce lokomotivy – firmy Siemens. V srpnu 2008 proběhla tradiční týdenní bezplatná brigáda na opravě trati, takže se začalo jezdit ze Zbýšova až na nejvyšší bod tratě – horizont kopce nad Babicemi. V září 2008 se dalších 400 metrů tratě připravilo na přerozchodování, a tak dosáhne provozovaná délka dráhy prvního kilometru. Na rok 2009 jsou již plánovány práce na začátku Babic, které tak budou opět kolejově propojeny se Zbýšovem.
V dubnu 2008 sbírku MPŽ obohatila další lokomotiva O&K předválečného typu MD2, v létě zase několik nákladních výklopných vozů. Bylo přerozchodováno a natřeno několik důlních vozů původně z dolu Jindřich II., opravou interiéru a laku prošly i některé osobní vozy. Započaly práce na renovaci lokomotiv BNE25, BNE50, BN30 a dokončila se generální oprava lokomotivy BN 30U - vzácného přechodového typu mezi typy BN30 a BN30 R z roku 1959. Byla zprovozněna vodní přípojka – prozatím jen z šachty u trati, což ale vyřešilo aspoň zásobování parní lokomotivy, kvůli němuž již nemuseli vyjíždět dobrovolní hasiči z okolí jako v předešlém roce. Krytá hala na exponáty se rozrostla o boční přístřešek pro dlouhé osobní vozy.

rok 2009

Jaro 2009 bylo věnováno drobnějším opravám osobních vozů včetně několik let v osobní dopravě nepoužívaného vozu Vtr/u, proběhla oprava mostku chodníku před branou do muzea, pracovalo se na soustavném prodlužování odstavných kolejí na nádraží MPŽ (tomu byla věnována i tradiční letní týdenní brigáda). Mělo to svůj důvod, protože do 1.5.2009 musely být vyklizeny všechny pronajaté haly v areálu bývalého dolu Zbýšov, kde byly dosud depozitáře muzea. Všechny budovy kromě těžní věže byly postupně majitelem bourány a pláň srovnávána
pro pozdější stavbu solární elektrárny. Vše, co bylo v depozitářích, bylo postupně převezeno na areál MPŽ, vozidla před renovací (převážně celokovové nákladní vozy) byla uskladněna pod širým nebem, některé i dočasně mimo koleje (protože na umístění takového množství vozů ve Zbýšově zatím dost kolejí není). Ale všechny opravené lokomotivy, vozy, motory a jiné náhradní díly byly umístěny do stávajícího skladu a hlavně nově na dvojnásobek prodloužené kryté střežené haly. Její dostavba, prodloužení tří kolejí a stěhování exponátů bylo velmi hektické a čas neúprosný.
V měsíci květnu byly dohotoveny poslední úpravy v hale a 30.5.2009 mohla prvními jízdami pro veřejnost započít další sezóna MPŽ. Dnů otevřených dveří bylo opět sedm, ten poslední opět spojen ,,Dnem železnice“ v celé ČR a ,,Hornickým dnem“ v Zastávce u Brna, kam přijel historický parní vlak ČD a kde byl připraven bohatý doprovodný program (historie hornictví, ukázka tradičních řemesel…) včetně zvláštní autobusové linky zdarma spojující Zastávku se Zbýšovem v půlhodinovém intervalu. Parní ani motorové lokomotivy se nezastavily a všechny vozy jezdily celý den plné. 26.9.2009 se v Muzeu průmyslových železnic vystřídalo dosud rekordních 1 800 návštěvníků. Celkově do muzea roku 2009 zavítalo cca 4 700 návštěvníků. Zcela přesně to vyčíslit nelze, neboť v tomto roce (stejně jako v předcházejících dvou letech) se vstupné nevybíralo, respektive bylo dobrovolné. To bylo možné jen díky rozsáhlé podpoře Jihomoravského kraje, měst a obcí ze svazku Mikroregion Kahan a sponzorům jako Siemens nebo ČEZ.
Jezdilo se opět na nejvyšší bod trati nad Babicemi, ačkoli přerozchodování tratě pokročilo již na začátek obce, protože vyhýbna Babice má stát až na konci obce a do té doby nebude možné na konci trati objíždět soupravu, aby byla lokomotiva vždy v čele vlaku. Ten tak táhne vždy ze Zbýšova lokomotiva parní, zpět pak motorová. MPŽ však dosud nemělo vhodnou motorovou lokomotivu, která by vlak pěti vozů se sto lidmi mohla vozit z Babic do kopce se sklonem cca 30 %o. Všechny zatím provozuschopné motorové lokomotivy jsou příliš slabé (max.30 ks) a lehké (max 5,5t).Tyto opravdu parní lokomotivu BS80 (80ks, 13t) nahradit nemohou, což je i s přihlédnutím k jejich stáří (až 70 let) diskvalifikuje z vozby těžších vlaků na sklonově velmi náročné trati. Silnější moderní lokomotiva se proto hodila i z provozních důvodů, předešlo se tak riziku nadměrného opotřebování nebo poškození historicky mnohem cennějších exponátů. Výkonnější BNE50 a BN60 jsou teprve v renovaci a tak byla díky vstřícnému přístupu firmy Zlínská dopravní za cenu šrotu zakoupena moderní lokomotiva DH 120 (120 ks, 12t) vyrobená v Poldi Kladno roku 1989 a provozovaná pak v železárnách v Hrádku u Rokycan, kde byly jediné dva kusy toho typu o rozchodu 600mm v hutním provozu v ČR. Navíc jde o nejvýkonnější typ české lokomotivy pro povrchové průmyslové dráhy, který ve sbírkách muzea dosud chyběl, takže šlo o vítané doplnění sbírky typů vyráběných v ČR od třicátých let do současnosti. Lokomotiva však byla v železárnách z provozu odstavena pro lom nápravy, která byla po převozu do Zbýšova v létě 2009 vyvázána a bude nutno ji znovu vykovat a provést ještě jiné opravy obzvláště na nápravových převodovkách a vzduchotechnice lokomotivy, takže tato zasáhne do provozu nejdříve závěrem roku 2010.
Co se však určitě již od začátku sezóny 2010 zaskví v plné kráse je elektrická lokomotiva Siemens z roku 1908, které byl již dokončen agregátový vůz postavený podle vhodného typu dřevěného krytého nákladního vozu z katalogu známé firmy Orenstein &Koppel z 20.let 20.století. Do něj byl vložen dieselelektrický agregát, který výkonově bude stačit napájet všechny i v budoucnu provozované elektrické lokomotivy i traťové mechanismy. S tímto vozem budou moci elektrické lokomotivy jezdit i na nezatrolejovaných úsecích po celé trati. S elektrifikací části nádraží ve Zbýšově se z prezentačních důvodů také v roce 2010 počítá. Finální stádium budování této části expozice je dokončení opravy již od roku 2004 rozpracované elektrické lokomotivy TLP6,5 (ČKD 1965) a dalších typů (TLD 3,5 a TLP 10), jejichž oprava bude naopak velmi náročná.
V provozu muzea v roce 2010 se plánuje několik novinek, za všechny uveďme otevírací dobu rozšířenou z termínů jízd pro veřejnost na všechny soboty v červenci a srpnu nebo provázání s produktem ,,Stezky permoníků“ obsahujícím i zvláštní jízdy historického motorového vozu ČD řady M131.1 v trase Brno – Zastávka – Oslavany a zpět v termínech většiny akcí MPŽ ve Zbýšově. Tak se opět více propojí turistický potenciál rosicko-oslavanska s centrem jihomoravského regionu.




 



Autor: slich

Články o kultuře, zábavě a cestování

Vkládejte jen vlastní články shodné s tématem webu. Nevhodné články budou smazány. Zakazujeme vkládat texty z jiných webů. Při porušování autorských práv nás prosím kontaktujte.

O sekci články o kultuře

Reklama za vstupenky • Požádat o aktualizaci článku • Jak přidat článek?

 

Autory článků jsou sami uživatelé. Vkládejte prosím pouze vaše vlastní články, které jsou shodné se zaměřením našeho webu, tedy články o kultuře. Oblibeny nenese odpovědnost za jejich slohovou podobu a gramatické chyby. Nevhodné články budou bez varování smazány. Oblibeny.cz si vyhrazuje právo smazat, nebo změnit obsah článků. Je zakázáno vkládat texty z jiných webů. V případě podezdření na porušování autorských práv nás prosím neváhejte kontaktovat. Naleznete u nás novinky ze světa kultury, informace a články, hudební recenze, kulturní zprávy, aktuality o tom co se kde děje a jiné aktuální události.