V březnu si divadlo Ponec přichystalo pro diváky ojedinělý dramaturgický projekt T.VAR - Taneční var!

Typ článku: Divadlo a programy

Datum vložení: 02. 03. 2010

Divadlo Ponec oživuje letošní dramaturgii o projekty českých umělců, kteří dlouhodobě působí v zahraničí. Navazuje tak na lednový koncept tzv. „divokých karet“, tedy vytvoření hracího prostoru pro nedávné absolventy uměleckých škol, ale i zkušené tanečníky v nové, choreografické roli.


V rámci nového tvárného dramaturgického prvku (T.VARu) budou ve třech samostatných večerech představeny projekty tří českých tvůrců – Terezy Lenerové, Miroslava Kochánka a Jana Bárty. Všichni tři zmiňovaní studovali na prestižních uměleckých školách v zahraničí jako například Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Fontys Dance Academy v Tilburg nebo The Theaterschool Amsterdam a v současné době rozvíjí spolupráci se svými zahraničními kolegy.

 

“Rádi bychom představili širší veřejnosti české tanečníky a choreografy, kteří dlouhodobě působí na evropské kulturní scéně. Chceme poodkrýt vlivy různých škol na formování těchto osobností a jejich tvůrčí činnost. V kontextu úspěšné domácí tvorby, kterou pravidelně reprízujeme, to myslím může přinést zajímavé impulsy,” dodává Jitka Štecová, manažerka divadla Ponec a členka Umělecké rady Tance Praha.

 

Jako první se v Ponci představí v neděli 7. března od 20.00 hod se svým nejnovějším projektem Proměnná choreografka Tereza Lenerová. Dílo, které vzniklo ve spolupráci s izraelskou tanečnicí Einat Ganz mělo svou úspěšnou světovou premiéru v lednu tohoto roku v Izraeli. V příběhu o dvou lidech, kteří se neustále míjí, někdy jsou si velmi blízko a jindy zas na míle vzdáleni, se zároveň obě autorky představí i jako interpretky. Součástí večera bude také živá performace projektu Nástroj 1 designéra Matěje Chabery. Chabera oslovil skupinu herců, aby vyjádřila na jevišti inspirativní podstatu Nástroje 1. Design tak bude zcela neobvykle prezentovaný dynamickou a expresivní formou divadelního představení. Všechny tři autory spojuje úzký a intenzivní kontakt s holandskou divadelní a designovou kulturní scénou, a z tohoto důvodu jsou jejich díla prezentována v průběhu jednoho večera.


Druhý samostatný večer bude věnovaný autorské dvojici Miroslav Kochánek a Tegest Pecht-Guido (tanečnice a choreografka původem z Etiopie). Jejich společné divadelně-taneční dílo zabývající se tématem fyzické i psychické manipulace Friet-sex-speciaal bude uvedeno v pondělí 15. 3. od 20.00 hod. Tato avantgardní dvojice divákům poodhalí tajemství toho jak zchoreografovat penis.

 

Posledním umělcem, který představí v úterý 23. března od 20 hod v rámci T.VARu svůj projekt v Ponci je Jan Bárta. Jeho krátká pohybová groteska pro tři postavy Wacht even! / Moment prosím! je postavena na využití osvěžujícího absurdního humoru.

 

V rámci doprovodného programu březnového T.VARu se umělci rozhodli uspořádat ve spolupráci se studiem Alt@ a tanečním centrem Dance Perfect sérii tanečních workshopů.
T.VAR si i do budoucna klade za cíl vytvořit platformu pro návraty mladých a talentovaných lidí zpět do Čech. Ponec plánuje od září do prosince obohatit v rámci tohoto proměnného, T.VÁRného dramaturgického prvku jednou měsíčně program divadla o projekty dalších osobností jako například Nikola Křížková nebo Klára Alexová.

 

T.VAR 1 / březen 2010:

Ne / 7. 3. / 20.00
T. Lenerová / E. Ganz (ISR): Proměnná

Po /15. 3. / 20.00
M. Kochánek / T. Toonen (NL): Friet-sex-speciaal

Út / 23. 3. / 20.00
J. Bárta: Wacht even! / Moment, prosím!


Open classes:

6. 3. / 10.00 – 11.30 / Dance Perfect
Einat Ganz (ISR): open class
Lekce založená na kombinaci současných tanečních technik s prvky jógy, afrického tance a principů improvizace.

12. + 13. 3. / 10.00 – 11.30 / Studio Alt@
Miroslav Kochánek a Tegest Pecht-Guido: open class
Diaforézní technika (diaforéza) - unikátní, v celku rozšířená, i když neznámá pohybová technika jejíž principy jsou odvozeny z termoregulačního systému savců.

22. 3. / 10.00 – 11.30 / Studio Alt@
Michele Rizzo (IT): open class
Italský performer představí své pojetí choreografické práce. Lekce s podtitulem “2 hodiny k vytvoření díla”.

 

Máte-li zájem o další informace, fotografie, rozhovory atp., kontaktujte prosím:

Mgr. Michaela Kernová
Tanec Praha o. s. / divadlo Ponec
tel.: 224 817 886, 724 213 136
e-mail: michaela@tanecpraha.cz
www.divadloponec.cz


divadlo Ponec
Husitská 24A, Praha 3
tel.: 222 721 531, 224 817 886
vstupenky@divadloponec.cz
www.divadloponec.cz

 

 

Doplňující informace o autorech:

Tereza Lenerová a Einat Ganz se potkaly během studií na Theaterschool v Amsterdamu. Díky práci na školních projektech objevily řadu společných témat, které je čas od času svedou na jeden taneční sál, na jedno jeviště.
Jejich první duet Karenin’s Smile, který byl původně vytvořen jako školní práce, byl vybrán pro uvedení v divadlech a na festivalech v Holandsku a České republice. Po studiích se dívky znovu potkaly v Izraeli, aby spolu vytvořily druhé dílo ‚Sheep by the Road‘/Ovce u silnice, které bylo uvedeno v divadle Hasimta v Jaffě.
Jejich nejnovější projekt “Variable” vznikal postupně mezi Prahou a Tel Avivem a byl premiérován v rámci mezinárodních projektů: Mobil Lab: Izrael a Česko-izraelská divadelní sezóna 2009 v divadle Tmuna v Tel Avivu a na festivalu 4+4 Dny v pohybu, ve spolupráci s festivalem: Hybaj Ho!

 

Tereza Lenerová
Narodila se v Praze v roce 1983. Absolvovala konzervatoř Duncan Centre v Praze a The Theaterschool v Amsterdamu, kde studovala na dvou katedrách: na katedře moderního divadelního tance a katedře pantomimy. V roce 2007 se zúčastnila vzdělávacího programu Deja Donne Company v Itálii. Jako umělkyně spolupracovala s Fabianem Chyle (DE) a Danielou Kurtz (DE) ve Státní opeře Praha, Klárou Alexovou (CZ), Claudem Brumachonem (FR), Sergem Ambertem (FR) a byla také součástí několika improvizačních představení. V Čechách žije poslední dva roky, učí zde tanec a pracuje na svých projektech: ‚Titanik‘ pro Dada festival v Kolíně a ‚This Is It‘ spolu s Petrou Pučíkovou pro pražskou Meet Factory.

 

Einat Ganz
Narozena v Tel Avivu v roce 1984. Absolvovala ‘Modern Theater Dance Department’ (MTD)/Katedru moderního divadelního tance na ‘The Theaterschool’v Amsterdamu a během studií hostovala na SNDO (‘School for New Dance Development’/Škola pro rozvoj nového tance). Obdržela grant pro výzkum afrického tance v západoafrické Gambii. Jako tanečnice/performerka spolupracovala Einat na různých nezávislých projektech a vystupovala na různých místech v Amsterdamu a Izraeli. Pracovala s choreografy/tvůrci, například s Barakem Marshalem, Shlomitem Fundaminskim, Itayem Yatuvem, Arielem Efraimem Ashbelem, Saarem Magalem, Tammym Kleinman-Itzahkim, Karnirem Keidarem a Osnatem Kelnerem. Kromě spolupráce s Terezou Lenerovou vytvořila tři krátká díla: ‚Land Escape Song‘/Píseň o opouštění země, ‚No Prophet‘/Žádný prorok a ‚Yesh pho Oneg‘ – všechny ve spolupráci s umělcem Benem Buchenbacherem. Jejich práce byla prezentována na festivalech v Nizozemí a Izraeli.

 

Miroslav Kochánek (1981)
S tancem začal již ve třech letech ve folklorní skupině Jaro. Na taneční konzervatoři Duncan Centre v Praze absolvoval obor taneční divadlo a poté se vydal do Holandska, kde získal diplom na Fontys Dance Academy v Tilburgu. V současné době žije v Belgických Antverpách a působí jako interpret i choreograf. Jako interpret spolupracoval například s N. Charnockem (Peony), E. Becquartem (Seaguls), B. Desmetd (Recipe for a Dance), I. M. Popovici (Portret) nebo s bratří Formanovými (Dobře placená procházka, Obludárium). Z jeho vlastních choreografických projektů: Dementia silentii, Voila Vla, Mirrorgenesis,Voor Edwin, van Angelique. S Tegest se seznámil při studiu v Tilburgu a společně vytvořili choreografie Heavy Bubbles, 100let Cenakel, Life-lines sound, IetsNietsNadaNic (Arr2), Friet-sex-speciaal a Friet-sex-birthday speciaal.

 

Tegest Pecht-Guido (1979)
Narodila se a do svých šesti let žila v hlavním městě Etiopie – Adis Abeba. Poté byla společně se svou sestrou poslána do Německa, kde žila až do roku 1998 u svých adoptivních rodičů. Studovala nejprve na Eurythmie-Academie Den Haag, rok také na Dansacademie Rotterdam a studium ukončila až na Fontys Dance Academy v Tilburgu. Po ukončení studia vstoupila jako tanečnice do skupiny T.R.A.S.H. V rámci skupiny tančila například v choreografiích To file for chapter 1, Janusz is zweiseitig am Kopf, Pork-in-Loop, Weiter, aj.

 

Jan Bárta (1978) studoval nejprve na taneční konzervatoři Duncan Centre a poté na Pražské konzervatoři hudebně-dramatický obor. V roce 2005 odjel do Holandska, kde vystudoval obor pantomima na Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Jako interpret se podílel na projektech Erlenda Hammersona (Affluenca), Bas van Rijnsoevera (Faust), Anne van Dorp (Zoek), Halky Třešnákové (Na jejím gauči / 4+4dny v pohybu; Já vím, kdo jsi) nebo Viktorie Cermákové (Bakchantky dnes). Z jeho vlastních děl, které režíroval: Little Thai Prince, Come on …Harry!, CHECHT!, Verbond, Wie? (ve spolupráci s Marc Stoffelsem) a Harry.



Autor: taita2 - Autor z oblibeny.cz + tiskové zprávy pořadatelů

Články o kultuře, zábavě a cestování

Vkládejte jen vlastní články shodné s tématem webu. Nevhodné články budou smazány. Zakazujeme vkládat texty z jiných webů. Při porušování autorských práv nás prosím kontaktujte.

O sekci články o kultuře

Reklama za vstupenky • Požádat o aktualizaci článku • Jak přidat článek?

 

Autory článků jsou sami uživatelé. Vkládejte prosím pouze vaše vlastní články, které jsou shodné se zaměřením našeho webu, tedy články o kultuře. Oblibeny nenese odpovědnost za jejich slohovou podobu a gramatické chyby. Nevhodné články budou bez varování smazány. Oblibeny.cz si vyhrazuje právo smazat, nebo změnit obsah článků. Je zakázáno vkládat texty z jiných webů. V případě podezdření na porušování autorských práv nás prosím neváhejte kontaktovat. Naleznete u nás novinky ze světa kultury, informace a články, hudební recenze, kulturní zprávy, aktuality o tom co se kde děje a jiné aktuální události.