Jubilejní Struny podzimu vzdají hold geniálnímu českému filmovému skladateli Zdeňku Liškovi: soubory Baborák Ensemble a Martinů Voices provedou suitu k Marketě Lazarové. Festivalové publikum se letos setká osobně s komponistou Davidem Langem spolu s Paulem Hillierem a jeho Theatre of Voices, klavíristou Jasonem Moranem, houslistou Gilem Shahamem či kontratenoristou Philippem Jarousským.
„Společně se skvělým týmem se za dvacet let podařilo jasně vyprofilovat Struny podzimu jako festival, jehož dramaturgie je samostatným tvůrčím dílem. Naši návštěvníci to oceňují a společně s námi podstupují tato krásná dobrodružství a objevují pro sebe mnohdy neprobádaná hudební území,” říká umělecký ředitel a zakladatel Strun podzimu Marek Vrabec a dodává: „Festivaloví umělci spoluvytvářejí v dialogu s festivalem neopakovatelnou atmosféru, na níž se podílejí svým osobitým tvůrčím přístupem, speciálními projekty, neobvyklým repertoárem, spoluprací s nečekanými uměleckými partnery…”
Dvacet let cizelérské dramaturgické práce a spousta neotřelých nápadů – tím se tandemu Marka Vrabce a Dany Syrové a jejich stabilnímu týmu spolupracovníků podařilo Struny podzimu umístit na prestižní a nepřehlédnutelnou pozici na kulturní mapě Evropy. Letos zaujme jistě novinka, která pod výstižným názvem Encores, tedy přídavky, přivede v podobě jakýchsi „late night“ koncertů na pódium po skončení hlavního programu hvězdné hosty znovu, aby se představili v jiné, komornější poloze. Připomenou tak domáckou atmosféru raných festivalových let, kdy se ještě festival konal v sálech s minimální kapacitou. Struny podzimu i v narozeninovém roce vysílají dalšího svého jazzového stipendistu do zahraničí, rozšiřují Struny dětem o program pro teens a plánují tradiční závěrečnou klubovou noc SPOTLIGHT věnovanou mladým talentům a novým hudebním fúzím.
Jubilejní ročník Strun podzimu představí nové tváře i ty hudebníky, kteří již Struny podzimu úspěšně navštívili v minulosti. Téměř polovina letošního hlavního programu představuje festivalové premiéry, druhou pak tvoří návraty festivalových hvězd, které v dvacetileté historii festivalu nadchly publikum nejvíce. Nepůjde o opakování, nýbrž o návraty v nových uměleckých projektech připravených právě pro Struny podzimu.
Festival každoročně nabízí špičkové sólisty i pozoruhodné ansámbly. 5. října festival odstartuje ve Státní opeře Buika, originální a autentická zpěvačka původem z Mallorky. Její zvláštní, temný a nakřáplý, ale zcela přesvědčivý hlas s africkými kořeny, ukotvený ve flamenku a poznamenaný i vlivy kreolskými nebo jazzově-bluesovými slibuje zcela výjimečný zážitek. Lidský hlas bude dominovat i dalším festivalovým večerům. V unikátním prostoru památníku na Vítkově se rozezní hlasy členů Theatre of Voices Paula Hilliera, aby za přítomnosti jednoho z nejinvenčnějších komponistů současnosti, postminimalisty Davida Langa, provedli jeho vysoce ceněná díla The Little Match Girl Passion, ověnčené Pulitzerovou cenou, a Ark Luggage,. Poté proběhne festivalová novinka, pozdně večerní přídavek čili Encore: od 22 hodin uvede osobně David Lang skladbu Stimmung Karlheinze Stockhausena, jejíž provedení proběhne v bizarní kulise Památníku na Vítkově a v provedení Paula Hilliera a jeho ansámblu, který za nahrávku tohoto díla získal mj. cenu Grammy.
Prestižním projektem letošního festivalu je historicky první koncertní provedení rozsáhlé partitury mimořádně invenčního skladatele Zdeňka Lišky k jednomu z nejlepších filmů české historie – k Marketě Lazarové Františka Vláčila. Petr Ostrouchov dílo citlivě zpracoval a vytvořil celovečerní „filmovou symfonii“, kterou doprovodí projekce. Nastudování a interpretace se ujaly soubory Baborák Ensemble a Martinů Voices, ale také vypravěč a dva vokální sólisté.
Hrou na varhany oslní Cameron Carpenter, který v karlínském Foru představí vlastní monumentální verzi digitálního mobilního nástupce varhan (tzv. International Touring Organ). Královský nástroj vysvobozuje ze zažitých konvencí a zvukových i repertoárových omezení. V rámci Encore se setká a nejspíš i hudebně utká s mladou českou varhanicí Kateřinou Chrobokovou alias KATT, která jinou cestou došla k podobnému výsledku, vlastním mobilním varhanám, na které vytváří autorskou hudbu.
Na Struny podzimu se letos vrací výjimečné osobnosti ze světa vážné hudby, jazzu i world music. První z festivalových návratů bude patřit fascinujícímu korsickému sboru A Filetta, jehož koncert byl před lety ozdobou vokální série v Českém muzeu hudby. Tentokrát před publikum předstoupí společně s libanonskou zpěvačkou Fadiou Tomb El-Hage. Letos čtyřicetiletý klavírista Jason Moran zaujal festivalové publikum již v roce 2011 jako sideman Charlese Lloyda. Nyní v sólovém recitálu zazáří jeho schopnost spojit v jediném večeru harlemské piano dvacátých let, chicagskou avantgardu let šedesátých i hiphopové téma. Po koncertě ve Velkém sále Lucerny láká do sousedního Music Baru na další z letošních Encore – na Fats Waller Dance Party. V klubovém prostoru projeví svůj talent entertainera, jemuž je, podobně jako jeho vzoru, blízká i bezprostřední radost z hudby a tance.
Na Pražský hrad, kde se před dvaceti lety začala psát historie Strun podzimu, zavítá francouzský kontratenorista Philippe Jaroussky. V komorním programu představí v hudbě různých francouzských autorů a žánrů písně na slova básníka Paula Verlaina, jehož verše inspirovaly název festivalu a jsou také dodnes festivalovým mottem. Americký houslista Gil Shaham, který oslnil v roce 2009 sólovým recitálem, se letos vrací s newyorským orchestrem Sejong Soloists. Přivezou mimojiné zajímavou variaci na Vivaldiho Čtvero ročních dob z pohledu jihokorejského skladatele Sukhi Kanga.
Poslední tóny jubilejních Strun podzimu pak budou patřit nezapomenutelnému hlasu Cassandry Wilson. Majitelka jednoho z nejuhrančivějších jazzových kontraaltů se vrací na festival s poctou královně blues Billie Holiday, kterou pod názvem Coming Forth by Day vydala před pár týdny.
Jubilující Struny podzimu nezapomenou ani na děti. Od 16. do 18. října jim bude patřit program v divadle Minor a poprvé také v areálu Novoměstské radnice, vyhrazené nově programu pro teenagery – Struny teens. Program Struny dětem bude zveřejněn 24. srpna na www.strunypodzimu.cz. Tradicí je již také neformální afterparty festivalu, klubová noc Spotlight. 19. listopadu pozve opět do klubu Roxy na program mladých interpretů z oblasti současných hudebních trendů.
I jubilejní Struny podzimu se těší přízni svých věrných partnerů v čele s investiční skupinou KKCG. „Naše dvacetiletá práce by nebyla možná bez důvěry a podpory festivalových partnerů a mecenášů. Je to především jejich podpora, v kombinaci s fantastickou odezvou publika, která nám umožňuje na festivalová podia přivážet osobité umělce a znovu a znovu vzdávat hold síle uměleckých zážitků,“ říká Dana Syrová, výkonná ředitelka festivalu Struny podzimu. Financování festivalů zaměřených na uměleckou kvalitu je v dnešní době samostatnou manažerskou disciplínou. Její základ vidí Dana Syrová ve vícezdrojovém financování s důrazem na posílení dlouhodobých vazeb s privátními partnery, vizionáři a mecenáši. „Nejvýznamnější partneři včele s KKCG stojí po našem boku dlouhodobě. Bez této podpory bychom festivalovou vizi dokázali realizovat jen velmi obtížně.“
Do rodiny partnerů festivalu tradičně patří hlavního města Praha, Ministerstvo kultury ČR, investiční skupina KKCG, PRIVAT BANK, společnost RSJ a dále mecenáši Julius Prüger, Karel Janeček a Michaela Janečková. Struny podzimu mají i významné partnery z mediální oblasti v čele s Českou televizí, Českým rozhlasem a Hospodářskými novinami.
Předprodej vstupenek
Prodej vstupenek na všechny koncerty byl zahájen 22. dubna 2015. Vstupenky jsou dostupné on-line na www.strunypodzimu.cz, ve Vstupenkovém centru Strun podzimu a dále v sítích Perfect System a Ticketpro . Zbylé vstupenky je možné zakoupit i v den koncertů v místě konání vždy od 18.30 hodin.
Vstupenkové centrum Struny podzimu je na adrese Palackého 740/1, 110 00 Praha 1, 3. patro. E-mail: vstupenky@strunypodzimu.cz, tel. +420 606 021 050. Otevřeno pondělí – čtvrtek 10.00 – 18.00 hod., pátek 10.00 – 15.00 hod. Infolinka pro dotazy k prodeji vstupenek je k dispozici v pracovních dnech od 8.00 do 16.30 hod. na tel. +420 226 539 623, případně též na e-mailu vstupenky@colosseum.eu.
Věrným návštěvníkům nabízí Struny podzimu opět finanční zvýhodnění – při on-line nákupu obdrží za každých vynaložených 2000 Kč poukaz na slevu v hodnotě 200 Kč, který lze uplatnit při dalším nákupu. Podmínkou pro získání věrnostního poukazu je registrace na www.strunypodzimu.cz před nákupem vstupenek. Tradičně budou poskytovány slevy pro držitele průkazů ISIC, ITIC a seniory nad 65 let, děti, držitele průkazek ZTP a ZTP-P a školy. Opět mohou zájemci využit tzv. studentský speciál – vstupenku za 100,- Kč opravňující ke vstupu do sálu a zaujmutí volných sedadel a přístavků po 3. zvonění.
Sledujte Struny podzimu on-line
Struny podzimu 2015 - přehled koncertů
5. října / Státní opera: Buika
9. října / Forum Karlín: ZDENĚK LIŠKA: MARKETA LAZAROVÁ (Radek Baborák, Martinů Voices)
12. října / Národní památník na Vítkově: Paul Hillier & Theatre of Voices - David Lang uvádí STIMMUNG
20. října / České muzeum hudby: A Filetta & Fadia Tomb El-Hage
25. října / Forum Karlín: Cameron Carpenter - Cameron Carpenter uvádí KATT
2. listopadu / Lucerna – Velký sál: Jason Moran - Jason Moran uvádí FATS WALLER DANCE PARTY
8. listopadu / Rudolfinum: Gil Shaham & Sejong Soloists
11. listopadu / Pražský hrad: Philippe Jaroussky & Jérôme Ducros
18. listopadu / Lucerna – Velký sál Cassandra Wilson
19. 11. / Roxy: SPOTLIGHT
16. – 18. října / Minor, Novoměstská radnice: Struny dětem
PROGRAM
Živelná Buika otevře dvacáté Struny podzimu i okno do své hudební krajiny; A Filetta vybídne k putování mezi Korsikou a Libanonem
Nezařaditelná a nesmírně autentická mallorská zpěvačka Buika s africkými kořeny slavnostně zahájí jubilejní 20. ročník Strun podzimu 5. října ve Státní opeře. Zpěvačka, ale i skladatelka, básnířka a producentka s velmi specifickým hlasem vychází především z flamenka, koření ho však mnoha dalšími styly. „Z hlasu Buiky tryskají emoce ve své nejsyrovější, bolavé a zároveň něžné podobě, nepotřebují překlad, stačí poslouchat a nechat si dát infúzi jejího hlasu ,“ láká na zahajovací koncert Marek Vrabec. Buika o své hudbě říká: „Poslouchají mě stále jiní lidé z jiných zemí. Nevím, na co jsou zvyklí a co v mé hudbě slyší. Chci si být jen jistá, že slyší mě.” Koncertuje po celém světě, spolupracuje například s Chickem Coreou, Patem Methenym, Charlesem Aznavourem či Nelly Furtado. Její hudbu si do svého filmu Kůže, kterou nosím vybral Pedro Almodóvar a poslední album jí vyneslo nominaci na Grammy.
Struny podzimu provází své návštěvníky po tradičním autentickém vokálním umění téměř celé jedno desetiletí. Letos si dopřejí návrat jednoho z nejsilnějších zážitků v této sérii v podání korsické skupiny AFiletta, tentokrát ovšem v dialogu se zpěvy z orientálního světa libanonské zpěvačky Fadiy Tomb El-Hage, který se uskuteční 20. října v Českém muzeu hudby. Soubor A Filetta je považován za absolutně nejlepšího interpreta vícehlasého zpěvu, především proto, že není jen archaickým muzejním exponátem, ale živou, ve vývoji pokračující tradicí. Jejich koncertní dialog s Fadiou Tomb El-Hage přináší průzračné spojení dvou odlišných kulturních tradic – západních a východních, jež se při zachování vlastních specifik překvapivě skvěle doplňují a vytvářejí imaginární prostor pro přirozené potkávání duchovních i světských písní zpívaných v korsičtině, arabštině i syrštině.
Paul Verlaine v písních v podání Philippa Jarousského či současná verze Čtvero ročních dob v interpretaci Gila Shahama
Struny podzimu se v rámci oslav svých kulatin na jeden večer 11. listopadu vrátí na Pražský hrad. Na místě vzniku festivalu symbolicky zazpívá verše prokletého básníka Paula Verlaina, které inspirovaly název festivalu, hvězdný kontratenorista Philippe Jaroussky. „Oproti roku 2012, kdy Philippe Jaroussky festival zahajoval po boku Venice Baroque Orchestra, si mohou posluchači vychutnat jeho zářivý a jemný hlas ohromující rozsahem i virtuozitou v komorní poloze za doprovodu pianisty Jérôma Ducrose,“ dodává Marek Vrabec. Jaroussky patří k nejžádanějším sólistům současnosti, spolupracuje se všemi významnými soubory a umělci, kteří se věnují starší hudbě (Les Arts Florissants, William Christie, René Jacobs či Fabio Biondi), vede i vlastní soubor Artaserse. Verlainovy verše vydal Jaroussky u značky Warner Classic letos v únoru na nahrávce s názvem Green: Mélodies françaises on Poems by Paul Verlaine.
Jedinečný houslista Gil Shaham patří k dalším umělcům, kteří se významně zapsali do historie Strun podzimu. Letos se vrací po boku newyorského orchestru Sejong Soloists, dvanáctičlenného smyčcového orchestru spojujícího vynikající sólové i komorní hráče z 8 různých zemí. Po projektu Vivaldi Recomposed uslyší posluchači 8. listopadu v Rudolfinu další zajímavou konfrontaci Vivaldiho Čtvero ročních dob a jejich současné verze z pohledu jihokorejského skladatele Sukhi Kanga. Program večera nebude postrádat ani jeden z houslových koncertů J. S. Bacha. Gil Shaham patří k těm nemnoha houslistům, v jejichž interpretaci i ty nejtěžší virtuózní skladby znějí lehce a přirozeně díky bezchybné technice v kombinaci s nenapodobitelným stylem. Jeho nahrávky získaly řadu ocenění včetně cen Grammy, Grand Prix du Disque, Cannes Classical Award či Gramophone Editor‘s Choice.
Jazzová královna Cassandra Wilson složí poctu Billie Holiday; pianista Jason Moran elegantně a originálně provede dějinami jazzu
Závěr Strun podzimu bude patřit dalšímu z velkých festivalových návratů. Velký sál Lucerny rozezní 18. listopadu uhrančivý kontraalt Cassandry Wilson, která přiváží žhavou novinku – vroucí poctu Billie Holiday s názvem Coming Forth by Day, kterou vydala v předvečer výročí 100. narození velké umělkyně. Legendární vokalistka Cassandra Wilson, dvojnásobná držitelka ceny Grammy, vyniká nejen svým temně sametovým, sugestivním hlasem, ale také hledačským instinktem a schopností nabídnout posluchači pokaždé něco nového, přitom vždy s hudební pokorou a respektem k tradicím. Její stylový rozptyl sahá od experimentů s ansámblem M Base přes zemitá bluesová alba a hiphopové náznaky až k energickému mixu jazzu, etna, folku a blues. Ať už zpívá jakýkoliv repertoár, má potřebu k němu zaujmout vlastní postoj – proto vždy publikum oslovuje s nevídanou naléhavostí a dokáže na něj přenést přirozenou radost z tvorby.
Další z jazzových večerů, které v programu Strun podzimu nesmějí chybět, bude patřit 2. listopadu rovněž ve Velkém sále Lucerny okouzlujícímu pianistovi Jasonu Moranovi. „Jasonovy schopnosti byly zřejmé, už když vystoupil na festivalu jako sideman Charlese Lloyda v roce 2011. Jeho umělecké zrání s potěšením sledujeme a rádi necháme na sólovém koncertě vyniknout jeho klavírnímu vizionářství,“ vysvětluje Marek Vrabec. Na CNN o něm nedávno řekli, že je umělcem, který je jednou nohou v minulosti, druhou v budoucnosti a kariéru má ukotvenou v přítomnosti.Moran je nositelem ceny MacArthurovy nadace a nedávno byl jmenovaný uměleckým vedoucím jazzu v Kennedyho centru ve Washingtonu. Doprovázel řadu velkých jazzových jmen několika generací – kromě Charlese Lloyda také Cassandru Wilson, Waynea Shortera, Sama Riverse či Joea Lovana. Letos získal svoji první nominaci na cenu Grammy za album All Rise: A Joyful Elegy for Fats Waller, neortodoxní poctu legendě jazzového klavíru. O to zajímavější bude jeho Encore set, který chystá Jason Moran po koncertě ve Velkém sále Lucerny do Lucerna Music Baru: Fats Waller Dance Party, v němž projeví svůj talent entertainera, jemuž je, podobně jako jeho vzoru, blízká i bezprostřední radost z hudby a tance.
Pocta Zdeňku Liškovi
Struny podzimu přivedly za 20 let na svět celou řadu originálních hudebních i scénických projektů. Letos se 9. října ve Foru Karlín odehraje historicky první koncertní zpracování a provedení rozměrné partitury Zdeňka Lišky k monumentálnímu filmu Františka Vláčila Marketa Lazarová. Petr Ostrouchov, který je autorem koncepce, získal výjimečně pro Struny podzimu svolení ke zpracování Liškovy hudby z původní partitury. Mistrné dílo provedou Baborák Ensemble, Martinů Voices se sbormistrem Lukášem Vasilkem a sólisty pod vedením Radka Baboráka. Celovečerní „filmovou symfonii“ doprovodí projekce i herecké výstupy. Jakousi předehrou bude výběr hudby ze stylově příbuzného a neméně legendárního filmu Údolí včel. Zdeněk Liška je bezesporu nejvýznamnějším českým autorem filmové hudby. Jeho originální, rafinovaná a do detailu promyšlená hudba k více než dvěma stovkám filmů od Vláčila, Herze či Zemana, ale i k seriálům, neplní jen roli zvukové ilustrace, naopak dosahuje úrovně více než rovnocenného partnera obrazu.
Postminimalista David Lang ve společnosti Paula Hilliera a uhrančivý hráč na varhany Cameron Carpenter
Struny podzimu poctí svou návštěvou jeden z nejinvenčnějších komponistů dneška – David Lang. Jeho Pulitzerovou cenou ověnčené novodobé pašije na motivy Andersenovy pohádky rozezní v podání Paula Hilliera a jeho Theatre of Voices vítkovský památník 12. října. David Lang, spoluzakladatel legendárních Bang on a Can, neustále překvapuje novými hudebními formami a hudbou, která odolává jakékoliv kategorizaci. Na svém kontě má opery, orchestrální, komorní i vokální skladby, proslavil se rovněž scénickou a filmovou hudbou, naposled k oscarovému filmu Velká nádhera. Skladba The Little Match Girl Passion, New Yorkerem označená za nejoriginálnější a nejsilnější hudbu posledních let, vznikla přímo pro Theatre of Voices, který za nahrávku skladby získal cenu Grammy. Druhou skladbu večera Ark Luggage na text Petera Greenawaye napsal Lang rovněž pro Hillierův ansámbl, resp. pro jeho sopranistku Else Torp.
Návštěvníci Národního památníku na Vítkově se budou moci po koncertě těšit na festivalový přídavek – Encore od 22.00 hod. David Lang osobně uvede svou nejoblíbenější skladbu 20. století – legendární a zvláštní Stimmung Karlheinze Stockhausena, vokální dílo pro 6 hlasů a 6 mikrofonů.
Nepřehlédnutelný až kontroverzní hráč na varany Cameron Carpenter si podmaní Forum Karlín 25. října svou nezpochybnitelnou muzikálností a oslnivou technikou. Varhany se těší označení „královský nástroj“, úžasný svou vícehlasostí, ovšem omezený svou imobilitou. Carpenter si nechal vystavět u Marshall & Ogletree originální mobilní verzi, kterou představil vloni v březnu na své poslední nahrávce If You Could Read My Mind a na koncertech v newyorském Lincoln Center. Vývoj tohoto nástroje trval přes deset let a stál stejně tolik miliónů dolarů. Je prvním varhaníkem, který získal nominaci na cenu Grammy za sólové album – debut Revolutionary v roce 2008. Carpenter nevídanou šíří svého repertoáru (od kompletního díla J. S. Bacha přes své kompozice a aranže až k filmové hudbě) a svým stylem vystupování může připomínat „rebely“ klasické hudby, jakými ve své době byli Liszt, Paganini nebo Mozart.
Cameron Carpenter po desáté večer v rámci festivalového Encore přizve na podium českou varhanici KATT (Kateřinu Chrobokovou). I ona si dala podle vlastního návrhu postavit digitální varhany, které ji ze světa klasické hudby přenášejí do světa elektronických experimentů a multimediálních kompozic. Dvě různé osobnosti posouvající tradiční historický nástroj do 21. století slibují mimořádný zážitek.
generální partner: investiční skupina KKCG
finanční podpora: hl. m. Praha a Ministerstvo kultury ČR
hlavní partner: RSJ, Privat Bank AG
mecenáši: Julius Prűger, Karel Janeček, Michaela Janečková
partner: Centrální depozitář cenných papírů
oficiální dopravce: Volvo
oficiální hotel: Le Palais Hotel
partneři koncertů: Tesco SW, P3 Logistic Parks
hlavní mediální partneři: Česká televize, Český rozhlas, Hospodářské noviny
mediální partneři: České noviny, Harmonie, Httpool, JCDecaux, Opera Plus, Radio 1, Respekt, Týdeník Rozhlas, Xantypa
speciální poděkování: FORUM Karlín, Národní muzeum
Autor: Maldika - Autor z oblibeny.cz