MFF PRAHA – FEBIOFEST 2010

Typ článku: Film a recenze

Datum vložení: 07. 03. 2010

I letos na festival přijede plejáda významných zahraničních hostů:


vedle již ohlášených Bruna Ganze nebo Fanny Ardantové, ozdobí zahajovací večer německá, nejen fassbinderovská herecká legenda Hanna Schygullová, čerstvě oceněná Zlatým medvědem na Berlinale, dále argentinsko-francouzský provokatér Gaspar Noé s novinkou Vejdi do prázdna a režisérka hitu Květ pouště Sherry Hormannová. Vrací se také skandální Bruno Dumont. Slovenský den (mimořádně v pondělí 29. 3.) bude tentokrát patřit velké divadelní a filmové osobnosti Martinu Hubovi.
Festival uvede filmy Jane Campionové, Marca Belocchia, Kena Loache a mnohých dalších slavných jmen.

 

Hlavním mediálním partnerem festivalu se poprvé stává
TV NOVA a filmový kanál NOVA CINEMA
MTV bude hlavním mediálním partnerem Febiofest Music Festivalu.



Čestným předsedou hlavní poroty je letos dirigent Libor Pešek.

 

P R A H A : 25. 3. - 2. 4. 2010
14 sálů: Cinestar Anděl, bio Ponrepo, kino Lucerna

 

Regionální ozvěny: HRADEC KRÁLOVÉ: 6. - 9. 4. 2010 – multiplex Cinestar / PARDUBICE: 7. - 11. 4. 2010 - multipex Cinestar / LIBEREC: 8. - 11. 4. 2010 – kino Lípa / BRNO: 12. - 16. 4. 2010 – kino Scala, kino Art / OLOMOUC: 13. - 16. 4. 2010 – kino Metropol / OSTRAVA: 14. - 16. 4. 2010 – kino Art


Předprodej festivalových vstupenek vypukne ve Cinestaru Anděl ve středu 17. března ve 13.00 hod.
Od 10. března bude na stránkách www.febiofest.cz k dispozici kompletní program včetně katalogu filmů. V den zahájení předprodeje najdou diváci na pokladnách multikina Cinestar Anděl také programovou brožuru.

 

S L A V N O S T N Í Z A H Á J E N Í :

Slavnostní zahájení MFF Praha – Febiofest 2010 zahájí velký orchestr VŠE a ohnivá show na piazzettě Cinestaru Anděl. Filmový program společně tvoří čtveřice filmů:

 

Manželství Marie Braunové - oceňovaný film od legendárního režiséra Rainera Wernera Fassbindera zobrazuje Německo v období po 2. světové válce. Na politickém a společenském pozadí rozvíjí pohnutý životní příběh Marie Braunové, který zrcadlí osudy řady žen v poválečném Německu. Muž, za něhož se v roce 1943 provdala a který den po svatbě narukoval, je po pádu Třetí říše prohlášen za nezvěstného. Hanna Schygullová získala na Berlinale v roce 1979 Stříbrného medvěda za nejlepší ženský herecký výkon. Nyní osobně uvede film čerstvě oceněná Zlatým medvědem z Berlinale 2010 za celoživotní přínos.
Novinka Roberta de Nira se jmenuje Všichni jsou v pohodě: Sám De Niro si vychutnal roli otce, který se rozhodne své tři potomky Drew Barrymoreovou, Kate Beckinsaleovou a Sama Rockwella překvapit návštěvou. Předělávka italsko-francouzské komedie pojednává o vztazích mezi rodiči a odrostlými dětmi.


Podobně jako vloni je dalším zahajovacím filmem světová premiéra nového českého dokumentu. Tentokrát snímek Olgy Špátové Oko nad Prahou, mapující život a tvorbu architekta Jana Kaplického, prvního předsedy poroty Febiofestu 2008 a autora návrhu nové Národní knihovny. Olga Špátová film uvede osobně. Před filmem navíc proběhne předání cen ARASu.


Květ pouště, čtvrtý zahajovací film vznikl podle autobiografie světoznámé modelky Waris Dirie, která ve třinácti letech uprchla před nuceným manželstvím z rodného Somálska do Londýna a po několika letech se stala hvězdou módních přehlídek. Režisérka filmu Sherry Hormannová film uvede osobně.

 

V rámci slavnostního zahajovacího večera 17. MFF Praha - Febiofest proběhne ve čtvrtek 25.3. v reprezentačních prostorách Rudolfina také módní přehlídka k filmu Květ pouště. Modely na přehlídku vytvořil z 35mm filmového pásu držitel ocenění Top Styl Designer Pavel Jevula, o celkovou vizáž modelek se postará kosmetická firma Estée Lauder. Právě společnost Estée Lauder si v roce 2003 zvolila za svou tvář etiopskou modelku Liyu Kebede, která je rovněž představitelkou hlavní role ve snímku Květ pouště. Obuv modelek na přehlídku zajišťuje značka Ellements.

 

Slavnostní zahajovací večer proběhne v Rudolfinu (v hlavní dvoraně, Sukově síni a kavárně), kam hosty dopraví festivalové autobusy. Večírek bude jako vždy plný kulinářských i hudebních zážitků: představí se operní pěvkyně Michaela Kapustová, šansony zazpívá Jitka Zelenková a přítomné hosty by měla roztančit vynikající kubánská kapela Son Caliente.
Hosty zahajovacího večera však čeká ještě i několik dalších vystoupení.

 

 

H O S T É !!!
Letošní ročník Febiofestu přivítá (nejen v tradičním Kině osobností) opět výtečnou sestavu hostů. Některá jména, která přibývají k zatím ohlášenému Bruno Ganzovi a Fanny Ardantové představujeme:


Popis herecké kariéry Hanny Schygullové, která ozdobí slavnostní zahájení, je do značné míry dějinami německého, resp. evropského filmu. Debutovala u Jeana-Marii Strauba. Do mezinárodního povědomí se zapsala rolemi v autorských filmech Rainera Warnera Fassbindera, s nímž natočila celou řadu snímků: např. Manželství Marie Braunové, Třetí generaci nebo Lili Marleen. Povahově podobně komplikované postavy ztvárňovala také ve snímcích dalších západoněmeckých filmařů, jako byly Falešný pohyb Wima Wenderse nebo Falšování Volkera Schlöndorffa. Dál ji do svých filmů obsadili nejvýznamnější evropští režiséři, jako například Marco Ferreri, Ettore Scola, Carlos Saura, Jean-Luc Godard, Andrzej Wajda nebo Béla Tarr. V zahraničí Hanna Schygullová spolupracovala dvakrát s Vojtěchem Jasným, objevila se i v českém poeticky laděném dramatu Lea Ivana Fíly. Účinkovala ale také v několika různorodých amerických produkcích, např. v akčním Delta Force po boku Chucka Norrise.

 

Terence Davies je jednou z nejosobitějších postav evropského autorského filmu a díky osobitému stylu a vyhraněné výpovědi ho lze v kontextu britské kinematografie postavit po bok takovým velikánům jako Derek Jarman nebo Peter Greenaway.  Ve většině svých snímků věnuje pozornost rodnému Liverpoolu. Už první, silně autobiografické krátké filmy se dotýkaly jeho typických témat vlivu paměti na běžný život či dopad dogmatické zbožnosti na emoční svět hrdinů. Zároveň tyto sondy do chudinského života kroužily kolem otázek národní identity. Pozdější adaptace literárních děl se vzdalují z Británie, styl i motivy však zůstávají.
Gaspar Noé je autorem provokativních filmů jako Sám proti všem (1998) či Zvrácený (2002). Zvedá ze sedadel i otrlé festivalové publikum např. v Cannes. Jeho videoklip Protège-Moi pro skupinu Placebo nebyl pro svou sexuální otevřenost nikdy vysílán. Osobně uvede svoji novinku Vejdi do prázdna.


Martin Huba je jedním z nejvýznamnějších slovenských herců současnosti, který překvapuje i jako režisér. Na kontě má bohatý soupis dramatických rolí od Molièrova Misantropa přes Shakespearova Hamleta a Richarda II. až po Rostandova Cyrana z Bergeracu. Ve filmu spolupracoval s Karlem Kachyňou, Jaroslavem Brabcem, Janem Hřebejkem, Janem Švankmajerem nebo Bohdanem Slámou. Objevil se v dramatech a tragikomediích Fany, Kuře melancholik, Musíme si pomáhat, Horem pádem, Šílení nebo Štěstí. Jeho filmografie de facto představuje výběr toho nejlepšího z českého filmu.

 

Sherry Hormannová na sebe upozornila už v roce 1992 prvotinou Leise Schatten. Pozornost diváků upoutala populární satirou Mýlit se je chlapské (1996). Po řadě televizních projektů natočila mezinárodně oceněnou romantickou komedii Männer wie wir (2004), která zavádí téma homosexuality do ryze „chlapského“ světa fotbalu. Koprodukční Květ pouště je její druhý film v anglickém jazyce.


Bruno Dumont za snímky Lidství (1999) a Flandry (2006) získal Velkou cenu na festivalu v Cannes. Zabývá se různými podobami vyhrocených lidských emocí, násilí a sexuality. Jeho tvorbu charakterizují čisté kompozice, dlouhé záběry a velké detaily zaujaté lidským tělem. Tento způsob navazování kontaktu s divákem skrze vizuálně silné obrazy připomíná postupy současného videoartu. Tentokrát přichází s novinkou Hadewijch – mezi Kristem a Alláhem.
Zásadní evropský skladatel, průkopník minimalismu, Bronius Kutavičius osobně uvede speciální dvě projekce v kině Lucerna (ve středu 31. března a ve čtvrtek 1. dubna) němého filmu Carla Theodora Dreyera Utrpení Panny orleánské z roku 1928, ke kterému zkomponoval hudbu. První uvedení bylo v minulém roce ve Vilniusu a Praha je druhým místem na světě, které nabídne divákům tento mimořádný zážitek v živém hudebním provedení Orchestru BERG pod taktovkou Petera Vrábela.

 

P R O G R A M : P A N O R A M A S V Ě T O V É H O F I L M U

Ze zajímavé nabídky jedné z nejoblíbenějších programových sekci festivalu vybíráme:
Veterán Ken Loach hraje ve svém posledním opusu Looking For Eric na poněkud lehčí notu, což není u tohoto sociálně kritického umělce a nesmlouvavého kritika kapitalizmu zrovna pravidlem. V příběhu oddaného fanouška klubu Manchester United, s nímž to jde v práci i rodině z kopce, se totiž v roli jakéhosi dobrého ducha objeví slavný Eric Cantona, fotbalová hvězda, které se povedlo úspěšně přesedlat do profese herce.

 

Sci-fi thriller Moon je hranou prvotinou režiséra Duncana Jonese, syna slavného glamrockera Davida Bowieho. Do hlavní role snímku, jenž odborníci považují za mistrné vzkříšení tohoto žánru, obsadil Sama Rockwella a hlas Kevina Spaceyho v podobě robota…

 

Australanka Jane Campionová nás zavede do Anglie na počátku 19. století. V snímku Bright Star vypráví příběh milostného vzplanutí předčasně zesnulého básníka Johna Keatse.

 

Koncert dvou znamenitých hereček Sophie Marceauové a Monicy Bellucciové nabízí thriller Don´t Look Back režisérky Mariny de Van, zatímco snímek Koncert ve Francii usazeného Rumuna Rada Mihaileana nám s humorem, který je nejlepší obranou před jakoukoliv diktaturou, odhalí to, čemu říkáme „typicky ruské“. A „koncertní“ finále snímku je nejen hudebním, ale také vskutku filmařským koncertem (pod taktovkou výjimečného režiséra, jenž rozumí pojmům jako „hlavní proud“ a „bavit diváka“).

 

Itálii zdobí především dvě jména - Marco Bellocchio a Giuseppe Tornatore. Jejich nejnovější opusy spojuje návrat do minulosti. Ve snímku Vincere ožívá postava diktátora Mussoliniho, jeho mládí a vášnivý vztah k ženě, kterou musí kvůli kariéře odvrhnout. Baaria, jeden z nejdražších filmů v italské historii, nominován na Zlatý glóbus, je ságou tří generací sicilské rodiny a snaží se odkrýt kořeny fašizmu, jenž zachvátil Itálii v 30. letech.

 

Květ pouště Sherry Hormannové o útěku ze Somálska do světa modelingu

bude prvním současným evropským filmem uvedeným v českých kinech v digitální verzi.

P R O G R A M : Í R Á N S K É J A R O

Již více než dvě desetiletí obdivuje svět íránský filmový zázrak. V poslední době ale z Íránu zaznívá i jiný tón. Poselství zašifrovaná v poetických obrazech vystřídaly mnohem otevřenější výpovědi o íránské společnosti a jejich problémech.


Takmil Homayoun Nader ukazuje ve své prvotině Tehroun úplně jiný Teherán. Bují tady zločin, obchod s dětmi, lichva a dokonce i něco, co oficiálně vůbec neexistuje – prostituce… Další začínající filmařka Granaz Moussavi se dokonce přestěhovala z Austrálie zpátky do Íránu, aby „byla při tom“ a mohla ve svém snímku Můj Teherán na prodej podat svědectví o prudce se měnící íránské společnosti.


Mohammed Rasoulov zvolil ve svém debutu spíš cestu symbolů a zašifrovaných poselství. Bílé louky jsou obrazem beznadějného světa, jehož obyvatelé nemůžou změnit svůj osud. Jeho kolega Ali Karim vypráví ve své prvotině Díra příběh muže, jenž si v nouzi vymyslel zajímavý způsob výdělku.


Mezi filmaři se stal jakýmsi hlasem touhy po změně Bahman Ghobadi. Právě on přirovnal události z června minulého roku k pražskému jaru 1968. Ve svém nejnovějším opusu Nikdo nic neví o perských kočkách sleduje několik mladých muzikantů v současném Teheránu, které spojuje láska k západní rockové hudbě. Jelikož ji nemůžou svobodně provozovat, rozhodnou se emigrovat. To ale není tak jednoduché a my pochopíme, co to znamená žít v dnešním Íránu.

 

P R O G R A M : V  H L A V N Í R O L I D Í T Ě

Poslední rok přinesl několik pozoruhodných filmů, jejichž hlavními protagonisty byly děti. Nejednalo se přitom o filmy určené dětem, spíš naopak. Tyto snímky nám odhalují zranitelný svět dětské duše, na který jsme často už dávno zapomněli. A také podmínky, ve kterých musí někde na světě děti žít…
Takovým filmem je například filipínský snímek Dětští potápěči, kde kvůli mizivému výdělku nasazují denně život, nebo příběh nomádského kluka Syn lovce orlů, jenž natočili západoevropští filmaři ve stepích dalekého Mongolska.
O dětské prostituci v Asii a o tom, jak se dítě může stát zbožím, pojednává německý film Tohle je láska. O týraném dítěti vypráví snímek Nemilovaná, režijní debut známé britské herečky Samanthy Mortonové, o důsledcích rozvrácených rodinných vztahů zase australský film Požehnání. Hlavní postava filmu Poslední léto v La Boyita, dospívající uprostřed argentinské pampy, musí zase řešit svou sexuální identitu .
Spike Jonze natočil adaptaci populární dětské knihy Maurice Sendaka Max a maxipříšerky (Where The Wild Things Are). Max je obyčejný kluk, který si nedostatek pozornosti ze strany matky i dospívající sestry vynahrazuje vlastní představivostí. A ta dokáže občas pěkně zdivočet. Když jednou drobné rodinné neshody přerostou v konflikt, Max uteče a dopluje po moři na místo obývané podivnými chlupatými tvory, kteří chlapce zvolí svým králem.

 

P R O G R A M : K Ý Č P O Č E S K U

Vesnická nezkušená dívka Pepina Rejholcová se vypraví do Prahy za svým milým Ferdou, který tu pracuje u detektivní společnosti. Komunisté a ostatní poctiví pracující ve filmu Výstraha obnovují závod na výrobu syntetického benzínu, který na sklonku druhé světové války zničil americký imperialistický nálet. A sovětský inženýr Kuzněcov pomáhá v Praze při stavbě metra ve snímku Píseň o stromu a růži. Snaží se tu též najít dívku, s níž se setkal jako voják Rudé armády v květnu 1945. To jsou kýčovité příběhy ze sekce Kýč po česku aneb 14 historických zastavení.
Kýč po česku se bude promítat v Biu Konvikt – Ponrepo a bude mapovat vývoj českého filmového kýče v letech 1930 – 1989. „Naší snahou bylo vybrat co nejtypičtější ukázky těchto děl v jednotlivých obdobích. Zastoupena je první republika, normalizace, válečné období,“ říká dramaturg z Národního filmového archivu Jiří Novotný. Sekci charakterizuje také žánrová pestrost, objeví se v ní hudební filmy, dramata, dobrodružné a špionážní filmy i životopisný film. Zároveň půjde o tituly neokoukané z bloků určených pro filmy pro pamětníky nebo z DVD.
Zastoupeni v této sekci jsou i Jiří Menzel nebo Marie Poledňáková!!!
Hurá do Bio Konvikt – Ponrepo!


V Ý S T A V A : R O M A N P O L A N S K I - H E R E C A R E Ž I S É R

Po letošním Berlinale bude MFF Praha – Febiofest druhým místem, kde se (ve spolupráci s Polským kulturním střediskem Praha) představí výstava o Romanu Polanském složená z fotografií z jeho filmů i samotného natáčení, a Roman Polanski je nejen v roli režiséra, ale i herce. Nebudou mezi nimi chybět fotografie z natáčení filmů jako Čínská čtvrť, Rosemary má děťátko, Nůž ve vodě, Tess, Pianista, ale i nejnovějšího snímku The Ghost Writer. Půjde o unikátní sbírku archivních materiálů, jak od samotného Polanského, tak i jeho přátel (např. Andrzeje Wajdy a dalších filmařů).
Roman Polanski navštívil ČR poprvé před sedmi lety při příležitosti Febiofestu 2003, který mu udělil cenu Kristián za přínos světové kinematografii a českým divákům.

 

H L A V N Í M E D I Á L N Í P A R T N E R : T V  N O V A a N O V A C I N E M A

TV NOVA festivalu kromě běžné mediální podpory, nabídne denně od 25. března do 3. dubna svým divákům ve večerním vysílacím čase i speciálních 100 festivalových vteřin nejzajímavějších postřehů z dění festivalu, které zprostředkuje mladý team režiséra Vojty Moravce. Tento speciální pořad bude po dobu deseti dnů uváděn i na NOVA CINEMA, která také uvede dokumentární pořad o přípravě a průběhu loňského ročníku Febiofestu a ohlédnutí za tím letošním. Filmové fajnšmekry pak potěší řada filmů spojených s festivalem, které ve spolupráci s Febiofestem uvede Nova Cinema. na své obrazovce.
Life stylová stanice MTV bude každý den přinášet reportáže z Febiofest Music Festivalu v podzemních garážích komplexu Cinestar Anděl.


F E S T I V A L O V Á P O R O T A :

Funkci čestného předsedy poroty soutěžní sekce festivalu letos převzal světoznámý dirigent Libor Pešek. Zájemci ve věku od 15 do 100 let, kteří se chtějí stát členy této 33členné poroty, se můžou ještě přihlásit do středy 10. 3. 2010. Porota, složená z občanů České republiky různého věku a sociálního postavení bude rozhodovat o Grand Prix 17. Mezinárodního filmového festivalu Praha - Febiofest. Přihlášku lze najít na www.febiofest.cz.
 

Srdečně zveme na
hlavní tiskovou konferenci v  pondělí 22. března v 11.00 hod
na Novoměstské radnici v Praze 2, Karlovo náměstí 1

nebo na tiskovou konferenci v úterý 23. 3. v 11. 00 hod. v Brně na Staré radnici,
nebo na tiskovou konferenci v  úterý 23. 3. v 15. 00 hod. v Bratislavě na Velvyslanectví ČR
___________________________________________________________________________

K O N T A K T Y X V I I. M F F P R A H A _- F E B I O F E S T :
sekretariát : 221 101 111 (Lenka Pólová) / Fax + záznamník: 221 101 120
tiskový mluvčí: 221 101 122, 777 091 159 (Pavel Sladký) / email: sladky@febiofest.cz
www.febiofest.cz
www.youtube.com/febiofest
www.facebook.com/febiofest



Autor: taita2 - Autor z oblibeny.cz + tiskové zprávy pořadatelů

Články o kultuře, zábavě a cestování

Vkládejte jen vlastní články shodné s tématem webu. Nevhodné články budou smazány. Zakazujeme vkládat texty z jiných webů. Při porušování autorských práv nás prosím kontaktujte.

O sekci články o kultuře

Reklama za vstupenky • Požádat o aktualizaci článku • Jak přidat článek?

 

Autory článků jsou sami uživatelé. Vkládejte prosím pouze vaše vlastní články, které jsou shodné se zaměřením našeho webu, tedy články o kultuře. Oblibeny nenese odpovědnost za jejich slohovou podobu a gramatické chyby. Nevhodné články budou bez varování smazány. Oblibeny.cz si vyhrazuje právo smazat, nebo změnit obsah článků. Je zakázáno vkládat texty z jiných webů. V případě podezdření na porušování autorských práv nás prosím neváhejte kontaktovat. Naleznete u nás novinky ze světa kultury, informace a články, hudební recenze, kulturní zprávy, aktuality o tom co se kde děje a jiné aktuální události.