Představujeme hosty tiskové konference
O hudební prolog k dnešnímu setkání se v Debussyho skladbě Syrinx postarala sóloflétnistka Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Hana Brožová-Knauerová. V rámci festivalu se představí samostatným recitálem na sobotním matiné 15. 5. v sále Martinů. Absolventka konzervatoře (u prof. Františka Malotína) a Akademie múzických umění (u prof. Jiřího Válka) pokračovala ve studiích na pařížské Conservatoire Superieur de Musique, kde byla její pedagožkou Claude Lefebvre, a v Ženevě u sóloflétnisty Bostonských symfoniků Jacquese Zoona. Ještě v průběhu těchto postgraduálních studií byla pozvána ke spolupráci s l´Ensemble Orchestral de Paris a Orchestre de Chambre de Lausanne. Je laureátkou několika mezinárodních soutěží: Pearl Flute Competition v Londýně, European Music Prize 2000 v Hannoveru, Concours Europeén de Musique ve francouzské Picardii, Concours Léopold Bellan a Concours National du Jeune Flutiste v Paříži.
Při svém sólovém debutu na Pražském jaru Hana Brožová-Knauerová přednese skladby Georga Enesca, Oliviera Messiaena, André Joliveta, Jana Nováka a Bohuslava Martinů, jehož Scherzo, H 174a zazní na závěr oficiálního programu dnešní tiskové konference za doprovodu klavíristky Petry Matějové, jejíž loňské festivalové vystoupení je ještě v dobré paměti.
S představeními Národního divadla zahrnutými do festivalového programu nás seznámí přímo šéf opery naší první scény Jiří Heřman. Absolvent oboru operní režie na pražské AMU na sebe upozornil několika novátorskými inscenacemi ještě před příchodem do Národního divadla. Jeho nastudování operních aktovek Michala Nejtka (Dementia praecox) a Marka Ivanoviće (Dívka a smrt) získalo ocenění na pražském festivalu Opera 2003, představení Bludného Holanďana v Divadle J. K. Tyla v Plzni bylo nominováno na Cenu Alfréda Radoka a oceněno Cenou Sazky a Divadelních novin za režii a inscenace Lamenti jeho vlastního sdružení in spe reprezentovala v říjnu 2005 Českou republiku na mezinárodním divadelním festivalu Riocenacontemporanea v brazilském Rio de Janeiro.
Do funkce šéfa opery Národního divadla byl Jiří Heřman jmenován na jaře roku 2007. Uvedl se zde nastudováním Monteverdiho Orfea, v rámci loňského Pražského jara premiérovanou Rusalkou a naposledy úspěšnou inscenací Her o Marii loni v říjnu. Za jeho zatím krátké šéfovské éry obohatilo repertoár Národního divadla několik nadprůměrných inscenací, z nichž některé byly zahrnuty do programu letošní divadelní řady včetně poslední úspěšné inscenace Hoffmannových povídek.
Přesně 70 let uplyne letos v květnu od vzniku orchestru Gustava Broma a současně si 15. září připomeneme 15 let od úmrtí jeho zakladatele. Ještě za Bromova života se ocitl zprvu jako hudební režisér a později také jako aranžér mezi blízkými spolupracovníky orchestru Vlado Valovič. Na začátku devadesátých let se stále častěji objevoval před orchestrem také jako hostující dirigent, a když se Gustav Brom v roce 1994 rozhodl rezignovat na svůj kapelnický post, stal se Vlado Valovič jeho logickým pokračovatelem. Od loňského roku je pan Valovič také ředitelem Slovenského institutu v Praze.
Na jubilejním vzpomínkovém koncertu současného Big Bandu Gustava Broma v pražském Mercedes Foru Praha 26. 5. se těleso představí ve své současné „federální“ sestavě s hudebníky z Prahy, Brna, Ostravy a Bratislavy a v aktuálním repertoáru obsaženém na nejnovějším kompaktu Big Band Of My Dreams, nahraném v prosinci loňského roku ve studiu Slovenského rozhlasu. Zvláštním hostem večera bude i legendární trumpetista, skladatel a aranžér Jaromír Hnilička, který byl členem Bromova orchestru od roku 1956.
Martinů Revisited a 150. výročí narození Gustava Mahlera
Několika nepřehlédnutelnými položkami pokračuje i v letošním roce martinůovský projekt u příležitosti 120. výročí skladatelova narození. Podle počtu prodaných vstupenek zatím nejvíce láká provedení 4. klavírního koncertu „Inkantace“ v podání Garricka Ohlssona a České filharmonie s dirigentem Zdeňkem Mácalem. V divadelní řadě jsou podobným lákadlem Hry o Marii z aktuální nabídky opery Národního divadla. Říjnovou premiéru provázely vesměs nadšené recenzentské ohlasy, vyzdvihující sugestivní režijní ztvárnění Jiřího Heřmana a precizní hudební nastudování Jiřího Bělohlávka.
Dvojího provedení – odpoledne a večer 16. 5.- se dostane scénickému ztvárnění kantáty Martinů na lidové texty Kytice na scéně Národního divadla. Inscenační tým tvoří režisérka Alena Vaňáková, choreografka Ladislava Košíková a autorka výtvarného řešení a kostýmů Eva Jiřikovská. Pražskou komorní filharmonii bude při tomto výjimečném projektu řídit Roman Válek. Vedle pěveckých sólistů Kateřiny Kněžíkové, Markéty Cukrové, Tomáše Kořínka a Adama Plachetky se na představení budou podílet Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor a Taneční soubor Hradišťan.
Nevšední zážitek slibuje rovněž provedení dalších dvou koncertantních skladeb Martinů – Koncertu pro hoboj a malý orchestr, komponovaného v roce 1955 na Riviéře pro jiného českého exulanta Jiřího Tancibudka, a Koncertu pro flétnu, housle a orchestr z pařížského období skladatelovy tvorby. Sólistou prvého z koncertů bude jeden z nejlepších světových hobojistů Maurice Bourgue, který svou oslnivou uměleckou dráhu odstartoval v 60. letech vítězstvími v mezinárodních soutěžích v Ženevě, Mnichově a na Pražském jaru (1968), a podílel se v kontaktu s prvním interpretem díla Jiřím Tancibudkem i na jeho posledním kritickém vydání. Dvojkoncert pro flétnu a housle uslyšíme v podání houslisty Františka Novotného a ve Španělsku žijící flétnistky Clary Novakové, dcery skladatele Jana Nováka, který byl jediným českým žákem Martinů. Na tomto večeru uslyšíme Novákovu komorní skladbu pro flétnu a smyčcový orchestr Choreae vernales (Jarní tance) z roku 1977.
Dvouletý reprezentativní průřez dílem Gustava Mahlera začne v tomto roce provedením původní, tzv. budapešťské verze Symfonie č. 1 „Titan“, s níž na Pražské jaro přijíždí Maďarská národní filharmonie se svým šéfem Zoltánem Kocsisem, a Symfonie č. 5 v interpretaci České filharmonie a Zdeňka Mácala. Ze skladatelových vokálně instrumentálních děl zazní cyklus Kindertotenlieder (Písně o mrtvých dětech), které přednese německý pěvec Matthias Goerne se Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks a dirigentem Herbertem Blomstedtem.
V rámci připomenutí mahlerovského jubilea bude mít nepochybně punc jedinečnosti také první české provedení posledního písňového cyklu Fünf Gesänge (Pět zpěvů) skladatelovy ženy Almy Mahler-Schindlerové. Dvě z těchto písní (vydaných v originální verzi pro ženský hlas a klavír až v roce 1924) vznikly prokazatelně ještě před jejím sňatkem s Mahlerem během studia u Alexandera von Zemlinského, ostatní pocházejí patrně až z období po skladatelově smrti. Šéfdirigent Pražských symfoniků Jiří Kout vybral z několika instrumentovaných verzí písní Almy Mahlerové úpravy, jejichž autorem je slavný finský dirigent a pedagog Jorma Panula, a k jejich provedení na pražskojarním koncertu 31. 5. přizval německou pěvkyni Petru Lang.
Král klezmeru a Breinerovo Concerto sinfonico pro Gioru
„Před lety jsem seděl v malém torontském kinu na nepříliš dobrém filmu a snažil se dešifrovat zvuk nástroje, který byl použit v nahrávce filmové hudby. Hoboj, Panova flétna, tárogató ... anebo že by skutečně klarinet? Byl to klarinet a byl jsem jím tak fascinován, že jsem zůstal do úplného konce v očekávání, že se z titulků dozvím, kdo dokáže hrát na klarinet způsobem, jaký jsem do té doby nikdy neslyšel ...“ – popisuje košický rodák, v New Yorku žijící odchovanec kompoziční třídy Alexandra Moyzese z bratislavské VŠMU Peter Breiner (1957), dojem, jakým na něho poprvé zapůsobila hra nekorunovaného krále klezmerských klarinetristů Giory Feidmana, který vyústil ve vzniku jemu dedikované koncertantní skladby. V české premiéře v jeho provedení zazní pod skladatelovou taktovkou na večeru Státní filharmonie Košice 25. května v Rudolfinu.
Giora Feidman začínal svou profesionální hudební dráhu v osmnácti letech v symfonickém orchestru známého Teatro Colón v rodném Buenos Aires, kam jeho rodiče uprchli z Moldávie před nacistickou perzekucí. V pouhých jednadvaceti se na doporučení dirigenta Paula Kleckiho stal členem Israel Philharmonic, kde průběžnou spoluprací s dirigenty formátu Leonarda Bernsteina, Johna Barbirolliho, Rafaela Kubelíka, Eugena Ormandyho a samozřejmě šéfa orchestru Zubina Mehty brzy zaujal pozici předního sólisty. Další zlomu ve Feidmanově kariéře nastal v roce 1975, kdy s vlnou obnoveného zájmu o klezmer odejel do New Yorku a následoval příkladu svého otce i děda, kteří byli venkovskými šumaři a vyhrávali v zapadlých židovských štetlech mezi Dněstrem, Dunajem, Prutem a Černým mořem na svatbách, bar micvah a podobných slavnostních příležitostech. Feidman brzy opanoval trůn těchto novodobých, zpravidla už akademicky vzdělaných klezmorim, a dosáhl až na prestižní cenu Grammy, když spolu s Itzhakem Perlmanem nahrál soundtrack k oscarovému filmu Stevena Spielberga Schindlerův seznam. Nerezignoval ovšem ani na postavení koncertního sólisty, jak dokazují jeho častá vystoupení a nahrávky např. se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, smyčcovými kvartety Arditi a Kronos včetně Mozartova klarinetového kvintetu i koncertu KV 622, který přednese v první polovině pražskojarního koncertu spolu se současným šéfdirigentem Košické filharmonie Zbyňkem Müllerem.
Concerto pro Gioru vytvořil Peter Breiner na půdorysu čtyřvěté stavby Mahlerovy První symfonie se shodně německy pojmenovanými částmi a místy i názvuky na její intonační materiál. Nechybějí ovšem ani ozvěny prastarého šofaru či nápěvků šadchenů, židovských dohazovačů vychvalujících své „zboží“ a vyzývajících v rytmu rozpustilé doiny k svatebnímu tanečku. Vcelku převážně rozverný ráz skladby jakoby připomínal fanfarónský zpěv mlékaře Tovjeho z legendárního Šumaře na střeše. Útržkovité klezmerských motivy se střídají s akordeonovými přiznávkami tanga Feidmanovy rodné Argentiny, s rytmy jazzu a v neposlední řadě – skladatelovými ústy – „vzpomínkami na mládí v Košicích, když základní téma je převzaté z violového Concertina, které jsem napsal pro svého spolužáka z košické konzervatoře a před třiceti lety byl mojí první vlastní nahrávkou v tamním rozhlase ...“. Světová premiéra koncertu se uskutečnila v podání Giory Feidmana a košické Státní filharmonie 6. března 2008 v Košicích.
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2010
62. ročník tradiční interpretační soutěže proběhne ve dvou instrumentálních oborech, které patří k nejatraktivnějším – housle a trubka. Se všemi podrobnostmi včetně složení obou porot, jmenovitých seznamů přijatých kandidátů, časovým rozvrhem a soutěžním repertoárem vás seznámí leták vložený do složky této tiskové zprávy.
Pouze na okraj připomínáme, že v oboru housle se přihlásilo 66 kandidátů z 20 zemí. Tradičně nejvíc přihlášek – 19 je od českých kandidátů. Dvaadvaceti soutěžícími budou např. zastoupeny i asijské země Čína, Japonsko, Korejská republika, Kyrgyzstán a Taiwan.
Překvapivý zájem na sebe soustředila tentokráte trubková soutěž. Do uzávěrky přišlo celkem 105 přihlášek od kandidátů z 26 zemí, z nichž komise na základě anonymního poslechu nahrávek vybrala 60 kandidátů. Vedle 7 českých trumpetistů se jich přihlásil stejný počet z Francie a zemí Latinské Ameriky (Brazílie, Chile a Venezuely), 6 soutěžících bude z USA, po pěti účastnících budou mít naši sousedé z Polska a Japonci.
Pražské jaro v zahraničí
Festival je prezentován v zahraničí formou dlouhé řady inzerce, která je většinou cílena na skupinu potenciálních návštěvníků, ale i v běžných ale velmi rozšířených denících a propagačních materiálech v oblasti cestovního ruchu. Dostáváme se však i mezi akce, prezentované na celé řadě internetových portálů, především propagujících klasickou hudbu (jmenujme alespoň německý portál www.klassik.com, britský Classical Music Magazine a jeho editorial box www.rhinegold.co.uk, stránky časopisu Gramophone a řada dalších.
Prezentace festivalu proběhla na dvou velkých veletrzích. Jeden z nich, známé MIDEM, hostil koncem ledna ve francouzském Cannes špičky společností, zabývajících se hudbou ve všech směrech. Podařilo se vytvořit „český“ stánek s příjemnou a konstruktivní atmosférou.
Veletrh turistiky v Miláně (BIT) je světově proslulý a být tam zastoupen je prestižní záležitostí. Naše prezentace proběhla za účasti předních italských novinářů, zastupujících důležitá italská periodika s nejen hudební tematikou.
V těchto dnech zasíláme materiály na akce v Moskvě, Bratislavě a Bruselu. S velkou pravděpodobností se zúčastníme koncertu, nazvaného Premiera Pražského jara, na kterém vystoupí protagonistky dnešní tiskové konference Hana Brožová Knauerová a Petra Matějová. Všechny akce proběhnou ve spolupráci s Českými centry v příslušných městech.
Prodej vstupenek
Vstupenky jsou v prodeji již od 12. prosince a část koncertů je již vyprodána nebo těsně před vyprodáním. Jedná se – dle očekávání – o úvodní koncerty a koncert závěrečný, dále „hvězdné“ večery (Academy od St Martin in the Fields a Pittsburgh Symphony Orchestra) a recitály Štefana Margity, Garricka Ohlssona a Ivana Moravce.
Dostupné jsou dosud prestižní koncerty s hudbou moderní, které pokládáme za velký přínos do programu festivalu. Na koncerty André Previna, Ensemble intercontemporain Pierra Bouleze, Státní filharmonie Košice s Giorou Feidmanem a nokturna s Kateřinou Englichovou, Vilémem Veverkou a Petrem Nouzovským tedy lze vstupenky – alespoň zatím – opatřit bez problémů.
Dovolujeme si ale novinářskou obec požádat, aby byli čtenáři i uživatelé dalších médií o významu a jedinečnosti těchto koncertů pro posluchače dle možností podrobně seznámeni.
Partneři a jejich partnerské koncerty v roce 2010
Již před řadou let Pražské jaro společně se svými nejvýznamnějšími partnery založilo tradici, kdy jednotlivé koncerty jsou využity pro prezentaci spolupráce jednotlivých společností s festivalem. Pro Pražské jaro je velkou radostí, že naši partneři s ním spojují své jméno, věříme však také, že zvolení jednotlivých koncertů pro spolupracovníky a hosty obohatí nabídku akcí, kterých významní partneři pořádají během roku celou řadu.
Je již pravidlem, že náš dlouholetý generální partner Česká spořitelna a. s. využije ke své prezentaci úvodní koncert 12. května a RWE Transgas, a. s. podobně využije koncert závěrečný 4. června. Děkujeme jim za přízeň a v obou případech věříme, že letošní úvodní i závěrečný koncert bude opět mimořádným zážitkem.
Společnosti, které nesou titul partner koncertu, též zvolily koncerty pro svou prezentaci. Subterra, a. s. zůstává věrná dirigentu Jiřímu Koutovi a volí koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK v pondělí 31. května. Pražskou teplárenskou, a. s. zaujal komorní koncert 28. května za účasti světoznámé legendy skladatele, dirigenta a klavíristy André Previna. Veolia, a. s. zvolila Janáčkovu filharmonii Ostrava, kterou bude 20. května řídit Petr Altrichter s violoncellistou Albanem Gerhardtem a za účasti herce Janem Třískou.
Předváděcí síň naší oficiální festivalové automobilové značky Mercedes-Benz na Chodově – Mercedes Forum – bude již tradičně koncertním sálem Pražského jara, který zde uvítá 26. května Gustav Brom Big Band, abychom si společně připomněli 70. výročí založení tohoto slavného orchestru. Vedení hotelu InterContinental – našeho oficiálního hotelu – pozve své hosty na koncert 21. května do Rudolfina – zvolilo jeden z nejžádanějších koncertů souboru Academy of St Martin in the Fields s klavíristou Murrayem Perahiou.
Naši mediální partneři deník Mladá fronta Dnes a internetový portál idnes též tradičně zvolili druhý zahajovací koncert 13. května. Ale jejich hosty přece jen čeká změna – koncert se letos koná výjimečně v Rudolfinu.
Česká televize, náš hlavní mediální partner, chystá přímý přenos zahajovacího koncertu na ČT2. V plánu je ještě záznam koncertu České filharmonie s dirigentem André Previnem – skutečná lahůdka tohoto ročníku. Obáváme se však, že tím jsou plány přenosů a záznamů České televize vyčerpány. Diváci České televize ale budou průběžně informováni o dění na festivalu klasickým reportážním seriálem Echo Pražského jara a spoty Pražského jara se budou objevovat na obrazovkách ČT1, ČT2 a ČT24 v hojném počtu již od poloviny dubna. Český rozhlas chystá celkem 5 přímých přenosů a dalších 5 koncertů bude zaznamenáno – i zde ještě věříme v navýšení.
Nad celým festivalem drží jako každý rok ochrannou ruku také Ministerstvo kultury ČR a Hlavní město Praha, naši dlouholetí podporovatelé, spolupracovníci, spolupořadatelé a partneři.
65. ročník festivalu proběhne v souladu se zvyklostí pod záštitou prezidenta republiky Václava Klause. Řada koncertů zahraničních umělců bude zaštítěna velvyslanci příslušných zemí v České republice, jednání stále probíhají a definitivní počet budeme znám až blíže k festivalu.
Přátelé Pražského jara, aneb užívejte si Jara po celý rok!
Na podzim minulého roku bylo založeno společenství Přátelé Pražského jara – příležitost pro festivalové příznivce, jak být s Pražským jarem v úzkém kontaktu po celý rok.
Přátelé Pražského jara jsou dárcovským programem, který oproti příspěvku nabízí nejrůznější výhody – především přednostní rezervaci vstupenek, přednostní informování o programu festivalu, zvýhodněné předplatné celoroční abonentní řady Komorních koncertů u sv. Vavřince, slevy pro Přátele v průběhu festivalu a mnoho dalších.
Za půl roku trvání programu mají Přátelé Pražského jara více než třicítku členů a my věříme, že v průběhu festivalu toto číslo ještě více vzroste.
Dovolujeme si Vás pozvat na hlavní tiskovou konferenci k zahájení 65. ročníku festivalu Pražské jaro, která se bude konat ve čtvrtek 6. května v 11 hodin ve Sladkovského sále Obecního domu.
Články o kultuře, zábavě a cestování |
|
|
Vkládejte jen vlastní články shodné s tématem webu. Nevhodné články budou smazány. Zakazujeme vkládat texty z jiných webů. Při porušování autorských práv nás prosím kontaktujte. |
O sekci články o kultuřeReklama za vstupenky • Požádat o aktualizaci článku • Jak přidat článek?
Autory článků jsou sami uživatelé. Vkládejte prosím pouze vaše vlastní články, které jsou shodné se zaměřením našeho webu, tedy články o kultuře. Oblibeny nenese odpovědnost za jejich slohovou podobu a gramatické chyby. Nevhodné články budou bez varování smazány. Oblibeny.cz si vyhrazuje právo smazat, nebo změnit obsah článků. Je zakázáno vkládat texty z jiných webů. V případě podezdření na porušování autorských práv nás prosím neváhejte kontaktovat. Naleznete u nás novinky ze světa kultury, informace a články, hudební recenze, kulturní zprávy, aktuality o tom co se kde děje a jiné aktuální události. |
© 2008 - oblibeny.cz • Kontakty, o webu • Ochrana soukromí Google • ZOOU • Mediální partneři • Facebook

